Kattugglan

Här kom en till glad bild från midsommar. Jag tog på mig makens gamla sjömansskjorta, för jag hade den en midsommar och vår danske vän till vänster frågade om det var en midsommarskostym, så det fick det bli. 
 
De som körde gamla E4:an/Riksettan minns kanske motellet Rattugglan utanför Ljungby. Det brann ned 1997 och när jag flyttade hit -99 flyttade mordbrännaren in i en lägenhet i samma hus som vi när han kom ut ur fängelset... 
 
Nu för tiden ser det ganska ledsamt ut. Se bilder från dess storhetstid här: https://kulturinatur.blogspot.com/2010/07/motell-rattugglan-ljungby.html 
 
Men de har en liten dygnetruntöppen kiosk som har Klingglass från Mariestad.
 
Gården bredvid har loppis och kommer att ha ett våffelcafé i sommar så det är mycket på min cykelrunda som kan förstöra nyttan av motionen...
 
Ur dagboken 910627: Jag kände igen en svensk familj innan jag såg Lisebergskepsen. Marit och jag gick på Piccoli. Vi är stamgäster där. 
 

Kommentarer
Postat av: Ama de casa

Vilken härlig midsommarafton ni hade! Glad är bara förnamnet :-)
Jag har åkt på E4an väldig mycket, men då var det mest från Stockholm och norrut mot Skellefteå... Känner inte alls igen det där stället.

Att vara stammisar är inte alls fel :-D

Svar: Ja, vi var väldigt glada över att kunna ha fest kan man säga. :-) Innan jag flyttade hit hade jag åkt förbi Ljungby flera gånger med mamma och pappa på bilsemestrar i Europa. Så mycket uppåt i Sverige har jag inte åkt E4 utan mest tåg. Kul att jag blev stammis på ett glasscafé redan för trettio år sedan. :-)
Ylva

2021-06-27 @ 21:59:16
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Tony

Ser ut som att ni en Glad Midsommar.
Tack för länk och kommentar.

Svar: Ja, då, det var en glad midsommar fast vi bara var fem personer. Kul att du skrivit om Rattugglan och Gyllene rasten.
Ylva

2021-06-28 @ 06:23:25
URL: http://kulturinatur.blogspot.com
Postat av: Znogge

En sådan sjömansskjorta har jag kvar sedan tiden i lottakåren. Får kanske bli en tradition här med!

Svar: Åh, har du också en! Maken "råkade" få med sig några hem från flottan, jag tycker att de är fina. Just denna har jag hällt rödvin på och det är en stor fläck som inte går bort, men den passar bra att plocka fram på midsommarafton i stugan. :-)
Ylva

2021-06-28 @ 09:38:57
URL: http://znogge.wordpress.com
Postat av: Martin

E4 försvann från Rattugglan 81 (måste det väl ha varit). Innan man kom till Rattugglan (från Ljungby sett) körde man först förbi Veteranen (vill jag minnas), där man nu kan köpa motorcyklar och andra leksaker. Uppe i tomthörnet låg bilmuseet (veteranbilar, därav namnet kanske) som flyttade till Laganland när det byggdes.

Svar: Är det så länge sen! Verona finns kvar om du menar stället där motorcyklister samlas, vet inte om de säljer så mycket längre men har hört att man till exempel kan vinterförvara båtar där hos Eilon.
Ylva

2021-06-28 @ 18:46:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0