Kartoffelräkkerne

Jag gick till Kartoffelräkkerne i Köpenhamn. 
 
Jag var lite osäker på vägen och frågade, men fick inget svar. Däremot blev jag vänligt ombedd att flytta på mig då någon annan ville fotografera honom. 
 
Jag gick lite fel och hamnade i gulliga Brumleby. Det har jag läst om i Nynnes dagbok, en dansk Bridget Jones som bodde här. 
 
Det är nästan 250 bostäder som de byggde efter en koleraepidemi på 1850-talet som en sundhetsby med rent vatten och frisk luft. 
 
Kartoffelräkkerne ligger i närheten och har nästan 500 lägenheter, också från 1800-talet. 
Det påminner mig om England och är jättemysigt med alla små hus och pyttesmå men välskötta trädgårdar. 
 
Ur dagboken 920518: Jag hade nypremiär för min stickade väst med djungelmönster. Den har blivit en ganska kort topp. 
 
(Mamma stickade den åt mig när jag var liten och jag återupptäckte den på gymnasiet.) 

Kommentarer
Postat av: znogge

Vilket mysigt område som det ser tilltalande ut att bo i.

Svar: Jag tänkte först att så vill jag bo, sedan tänkte jag att det nog är litet och omodernt. Surt sa räven...
Ylva

2022-05-18 @ 21:21:16
URL: http://znogge.wordpress.com
Postat av: Ama de casa

Vilket mysigt område! Ett litet England i Danmark :-)

En djungelväst? Det lät intressant :-D

Svar: Där är så himla gulligt och mysigt! Hygge säger de nog själva. :-)
Nu skulle jag inte kalla den väst, men ett slags stickad överdel som jag tyckte var fin. :-)
Ylva

2022-05-19 @ 09:18:44
URL: http://amacasa.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0