Berlinresa

Jag kom hem igår från en resa med fem vänner till Berlin. Vi har haft det fantastiskt!

Det är kul att bara gå omkring och titta.

Vi hamnade på någon festival som verkade vara en protestaktion också.

En av vännerna hade hört talas om restaurangen Coccodrillo och vi gick dit.

Jag hade ett svagt minne av att jag varit på Slott Charlottenburg.

Vi var i parken när jag var liten.

Det stämde inte riktigt då vi först såg denna trädgård som ligger på andra sidan, så vi fick gå och leta efter den stora och välskötta trädgården.

Vi åkte en tur med flodbåt och såg en massa spännande byggnader.

Vi åkte till gränsövergången Checkpoint Charlie och såg en rest av muren.

Jag tyckte att man bör se Brandenburger Tor som kanske är den mest typiska saken man tänker på när man talar om Berlin.

Paradgatan Unter den Linden.

Jag ville upp i TV-tornet innan jag tog reda på att det kostar minst 300 kronor bara att åka upp och bra mycket mer om man vill äta på restaurangen. Vi bodde på Alexanderplatz precis bredvid tornet så vi hade det som riktmärke.

Ur dagboken 930814: Åsa har äntligen beslutat sig för att bli fem-barns-aupair i Dublin.
(En kompis drog iväg efter studenten.)

Postat av: znogge

Jag tycker Berlin är en fantastisk stad som bjuder på mycket intressant. Vår svärson pluggade där en period så när vi var där senast så hade vi en perfekt guide med oss :D

Svar: Där finns hur mycket som helst att se! Ja, det vet ju ni då. Jag tror inte att jag varit där sedan muren fanns så det var intressant att se dagens Berlin! Vi åkte tåg från Västtyskland till Västberlin på 80-talet.
Ylva

2023-08-14 @ 22:11:19
URL: http://znogge.wordpress.com
Postat av: Lena i Wales och lite överallt

Oh, älskade Berlin! Älskar denna stad!
Där har jag varit många, många gånger som reseledare under åren. Så mycket är igenkänt, fast det var bra många år sedan jag var där senast.
Bodde ni kanske på Park Inn vid Alex. Där har jag bott många gånger under åren och hotellet har haft flera olika namn.
Oj, att det kostar så mycket nu att åka upp i TV-tornet. Det brukade det inte göra och där har jag ätit, inte dyrt, många gånger.
Älskar Berlin.
Ha det bra!

Svar: Visst är det en underbar stad! Den känns så förlåtande och inkluderande och rolig! Ja, vi bodde på Park Inn! Otroligt bra läge och bra mat på restaurangen där vi åt en kväll för att det regnade. Det kanske hänger ihop med vår dåliga krona, men de priser jag hittade för att komma upp i TV-tornet var avskräckande. Ha det fint!