Trafik i Köpenhamn

Jag är imponerad över trafiken i Köpenhamn och att det finns så många val. 
 
Jag går mycket där men här gick jag bakom en man som gick väldigt långsamt så jag stannade och fotade väggen för att slippa gå förbi på den smala trottoaren. Man törs inte gå ut i gatan för där kan det komma cyklister.
 
Här fattar jag inte ens varför rödljuset är igång för denna gata vid Rådhuspladsen har varit avstängd i flera år. 
 
Det är kul att åka havnebus (båtbuss) för då får man se sådana här fina hållplatser. Jag försökte googla det lilla huset på Enghave kaj men hittade det inte. Här var jag förvirrad men fattade vad kaptenen sa.
Till kaptenen: Är det här Teglholmen?
Kaptenen: Va?
Jag: Var är vi?
Kaptenen: Vi är här. Enghave kaj, vart ska du?
Jag: Teglholmen.
Kaptenen: Det är nästa.
 
Här har de satt upp fartgupp för cyklar framför en utgång för gående. 
 
En mås (tärna?) har gjort sig en infinity pool utanför Kungliga biblioteket. Längre bort ser man en gul havnebus. 
 
Det här är Lille Langebro (lilla långa, så roligt!) för gående och cyklister. 
 
Det är fyra km till Rådhuspladsen från lägenheten jag lånar i Köpenhamn. När bussarna inte går kan man åka S-tåg och sedan metro. 
 
 

Kommentarer
Postat av: znogge

Generellt tycker jag om att promenera i storstäder för man ser mycket och insuper atmosfär. Sedan finns det så klart en gräns beroende på avståndet. Havnebus låter mysigt!

Svar: Köpenhamn är lätt att gå i för det är mycket som ligger centralt och jag promenerar mycket i Stockholm, Göteborg och Malmö också. Jag vill däremot inte gå till fots med stora väskor, när det är bråttom, när det ösregnar eller är sent på natten. Havnebus är kul!
Ylva

2023-07-07 @ 20:16:50
URL: http://znogge.wordpress.com
Postat av: Lena i Wales och lite överallt

Längesedan jag var i Köpenhamn.
Härligt att bara flanera runt i städer, men kul också att ta båten, precis som i Stockholm.
Trevlig helg!

Svar: Att promenera runt är ett bra sätt att se städer. Både Stockholm och Göteborg har trevliga båtar som ingår i kollektivtrafiken. Ha en bra vecka!
Ylva

2023-07-08 @ 10:48:24
URL: http://lenaiwales.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0