Möss och råttor

Igår var jag och ett gäng svensklärare i Helsingborg och såg Möss och människor på Stadsteaterns lilla scen. Jag har nyss läst boken så att jag skulle kunna jämföra, och de var väldigt lika. Inte så konstigt eftersom den skrevs som ett drama från början. Det var snygg scenografi och publiken satt på sidorna av scenen och mitt emellan kom det ibland upp vatten ur golvet som skulle föreställa en å. Jag blev också imponerad av att de hade med en levande hund och funderar över om man får veta det när man köper biljetter, ifall man är allergisk eller hundrädd. Allra mest undrar jag vad arbetarna sa till varandra när de pratade vad som nog var bosniska. Några i publiken flinade och förstod. Hamnade mitt i en skolklass och blev irriterad när de hade durrande mobiler och prasslande godispåsar och skrattade när hunden blev skjuten och en tjej blev strypt. Idioter! Annars var det en bra teaterupplevelse.

Häromdagen mötte jag min gamla favoritkollega som pensionerades för några år sen. Hon brukar kalla sig för biblioteksråtta och jag säger att jag är biblioteksråtta på Sunnerbo nu. Hon sa att vi är Råttakåren i Ljungby.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0