Kulturkullan

Vecka 3

* Läser: Nattens barn av Traci Lords. Det här är min stugbok så jag har hållit på med den länge. Det är alltså boken jag läser när jag är i stugan nån längre stund, då jag har på mig fyra tröjor, långkalsonger, jeans, tre par strumpor + tofflor och vantar och gräver ned mig under ett duntäcke. Boken är skriven av en tjej som varit porrfilmsskådis och började som nakenmodell när hon var femton. Jag tror faktiskt att hon skrivit det själv och den är välskriven för att vara en självbiografi. Kollade just en recension på dagensbok.com och där blev den helsågad. Vad man nu än tycker måste man hålla med om att det är ett gripande människoöde.

* Lyssnar på: Augustibrev med Alf. CD från 2004. Svensk pop som jag gillar. Som en kombination mellan Wilmer X och Håkan Hellström. Enkla melodier, lustiga texter. Tror jag, jag har inte hunnit läsa igenom texterna ordentligt. Skånska är ett märkligt språk. Jag tycker inte att det är vackert i tal, men med sjungen skånska händer det nåt. Kanske är det det att jag gillar när det låter personligt. Vissa dialekter är svåra att sjunga på, de slätas liksom ut, men skånskan slår igenom för det mesta. Funderar på dalmålet, de enda jag vet som låter riktigt masiga när de sjunger är Svenne Rubins och det är inte direkt vackert, men roligt. Tyvärr är den här skivan bara en halvtimme, vill ha mer! 

*  Veckans citat: "Han har stora nougatögon, ett brett leende och när han och Tove pussas, så att deras dreadlocks slingrar sig runt varandra, ser de ut som två penntroll." Riktigt söt beskrivning av Markus i Fattaru i boken Mikrofonkåt av Fredrik Strage.

* Veckans händelse: På fredag kommer filmen Varannan vecka till Ljungby. Det är första gången bröderna Herngren spelar mot varandra på långfilm. Den handlar om två frånskilda pappor som har barnen varannan vecka och festar varannan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0