Mat-äta-mat-äta

Vi är på bilminisemester och har åkt bort-hem, till mina föräldrar i Dalarna. Först åkte vi via Halmstad till Stenungsund och hälsade på en kompis med en tremånadsbebis. Söt och ovanligt lugn och tyst liten tjej. Kompisen säger att det märks att det är så varmt för då tänker ungen bara "mat-äta-mat-äta"... Hon hade nog tänkt säga äta och sova. Jag trodde att det är ungefär vad spädbarn alltid gör. Körde till Karlstad där vandrarhemmet var fullt med portugisiska scouter så då åkte vi vidare till Skoghall. Där cyklade vi och badade i Vänern. Trevligt var det att sitta och äta och dricka vin på en brygga och kvällsbada. I lilla Skoghall har de en butik som heter PMS herrkläder och en pizzeria som heter City.

Idag åkte vi in till Karlstad igen och tittade lite efter en hamnfestival som vi inte hittade. Kollade upp det och såg att den visst inte började före tolv idag. Däremot såg jag en man "i en sådan där, vad heter det, peddomobil, nej, permobil menar jag. " Vidare till Filipstad där vi åt sunkig kebab. Mitt i flottmåltiden utbrast jag "Jag är lite mager om bena, tillika om armar och hals". "Va?!" sa sambon och nästan för första gången kunde han peta mig i magen utan att jag blev arg. Jag hade fullt upp med att skratta åt mitt eget malplacerade citat som var det enda jag kom på av Filipstadssonen Nils Ferlin.

Efter några mil kom vi till Stjernfors och där skulle jag nödvändigt stanna och äta våfflor på Hans Scheikes fik för det har jag gjort förut. Jag fick mitt livs största smaksensation! En våffelbomb! Det var två våfflor med ett berg av glass, grädde, hjortron- och jordgubbssylt, blåbär, hallon och björnbär. Woah, finns det någon mer stans eller är jag tvungen att åka till Scheike och hans kvinnor för att få? Vill egentligen inte stödja snuskgubben som fortfarande spelar in smiskfilmer men det här kan jag inte motstå, och nu pratar jag om våfflor och inte smisk...

När vi kom fram fick vi god middag. Mamma vet ju vad jag gillar och det brukar bli blodigt kött när jag är hemma. En mör oxe är nästan aldrig fel, men nu har jag ätit så jag trodde jag skulle spy.

Kommentarer
Postat av: Maria

Var det sheikes cafe då och inte det cafeét han hade förut (för det fick de inte hyra längre)

2006-07-30 @ 20:35:52
Postat av: Ylva

Jaha, det vet jag inte. Det var samma som jag var på för några år sedan och samma kvinnor. Jag tror de fick stänga ett tag och sedan öppnade igen.

2006-07-30 @ 23:29:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0