Liknande texter

Jag tycker det är lustigt hur de här två låtarna liknar varandra:

Vimmel & rus med Klas Kapell från 1993:
Här är ett bord som är dukat för tusen man
här är en som sjunger och en som inte kan
här är en som är nykter och en som är full
och här är en som råkat ramla omkull
här är en gammal man och ett litet barn
och här är en gitarr och här är en fiol
en man i byxor och en flicka i kjol

och här är 100 000 färger
allt från mörker och till ljus
här råder fullständigt kaos
här är vimmel och här är rus

här är en som dansar här är en som står still
här är en som har lust och här är en som inte vill
här är en som inget säger en som tjatar stup i ett
en har fel en annan har rätt
och här är en som svär åt hela vår jord
och en som läser dikter med romantiska ord
här är två som älskar medans alla ser
en tittar bort en annan bara ler

och här är 100 000 färger...

här är en som skrattar här är en som gråter
här är en som förbannar här är en som låter
här är en som säger han sett allting
och här är en som bara rumlar omkring
här är en som läser ur en stor svart bok
och predikar för mig att allt det här är på tok
en annan skriker "allt känns bra just nu"
mitt i allt sitter jag & du

och här är 100 000 färger...

En sång med Sinn Fenn  från 1999:
En som är liten, en som är stor
En som är fader, en som är mor
En som är vacker, en som är ful
En som är svarter, en som är gul

En som är sliten, en som är stark
En från eliten, en från en park
En som är skyldig, en som är fri
En som är syndig, två som har frid

Tillsammans så kan man
nog faktiskt lösa det mesta
Så följ med vår resa
och börja älska din nästa

Ett barn som skrattar, ett utan tro
En som ej fattar, en som är klok
En som har levat, en som just föds
Nå´t som förenar, något som möts

Tillsammans...

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jaha, Sinn Fenn - dom gamla banditerna. Och inte nog med det, de hoppade sönder en soffa i mitt hotellrum på Hultsfreds stadshotell efter ett gemensamt gig för en femtom år sen. (Jag var absolut inte delaktigt i förödelsen.)

Av två usla texter finner jag min vara minst usel. Det dionysiska draget i den gillar jag. Sinn Fenns sentimentala söndagsskoledravel kan jag leva utan.

Klas

2007-12-04 @ 16:15:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0