Kulturkullan

Vecka 7

* Läser: Svenska sång- och rockpoeter 2 av Bengt och Joel Eriksson. Far och son Eriksson har skrivit ännu en bok om våra svenska musikpoeter. Båda är kultur- och musikjournalister och skriver enkelt och engagerande om alla artister. Frågan är om de verkligen tycker om alla de skriver om eller om de ibland får anstränga sig för att vara posivita. Särsklit konstigt tyckte jag att det var i förra delen när de skrev om rapartister och hur snillrika texter Timbuktu har. Jag tycker att det är fruktansvärt dålig poesi! I den här delen ser jag särskilt fram emot att läsa om Mauro Scocco och Joakim Berg.

* Lyssnar på: The Ark. CD med fyra spår från 1995. Det här är nog det första av The Ark som finns inspelat. Det är roligt att höra hur de lät innan de var kända. Teatraliskt och glamrockigt redan då. Jag hörde Racing with the rabbits lajv och ville sedan ha den på skiva. Tyvärr är den inte lika bra som jag minns den men det var ju klart speciellt att se dem uppträda på Stortorget i Växjö i minus femton grader med säkert 15 000 personer i publiken. Det var Smålandspostens jippo för att fira övergången till tabloid. Åtminstone den kvinnliga delen av publiken blev lite lagom uppvärmd av att se Ola Salo i bar överkropp.

* Veckans citat: "Som en liten ros i en blomsterbutik..."
Hm, varför sjunger busschauffören för mig? Aha, han tittar på min biljett utskriven från internet och ser min ylvarosenmailadress. Så sött.

* Veckans händelse: Ikväll visar Ljungby Bio Kontrast Att återvända klockan 19. Spansk film med Penelope Cruz. Största händelsen för mig denna vecka är att jag ska till Stockholm.

Kommentarer
Postat av: Anders

Åtminstone den kvinnliga delen av publiken blev lite lagom uppvärmd av att se Ola Salo i bar överkropp.

Jag anar lite heteronorm...? Och har en känsla av att i publiken på en The Ark-konsert är det inget likhetstecken mellan kvinnligt kön och eventuell attraktion till Ola Salo.

2007-02-12 @ 22:26:29
URL: http://andwal.blogspot.com
Postat av: Ylva

Det har du rätt i. Enda gången jag sett hånglande bögar i Ljungby var på en The Ark-konsert. Fast på gratisspelningen i Växjö tror jag fortfarande att det mest var heterotjejer som tände på Ola.

2007-02-13 @ 12:55:48
Postat av: Sara

Vad jag hört är han ungefär lika bi som Bowie, det vill säga bara lite medialt.

2007-02-14 @ 12:12:43
Postat av: Ylva

Fast det spelar ju inte så stor roll vad Salo har för läggning. Den svensk som flest personer vill ha sex med oavsett kön i Sverige är prinsessan Madelene. Det vore otroligt kul om hon kom ut som lebba.

2007-02-14 @ 15:27:53
Postat av: Bengt Eriksson

Jo, det ska du tro - att vi valt sångpoeterna till böckerna om "Svenska sång- och rockpoeter" just för att vi tycker att de är bra poeter. Fast somliga förhåller sej mer till en muntligt dikttraditionen medan andra står närmare den skrivna poesin.

2007-02-25 @ 12:24:34
Postat av: Ylva

Bra att ni valt artister ni själva gillar. Det finns ju så många bra artister så man kan tiga om de dåliga. Mera kommentarer i dagens inlägg 25/2.

2007-02-25 @ 13:13:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0