Annorlunda semester

Först; jag har haft en bra resa. Det är bara det att jag tycker inte det blir intressant om jag enbart skriver hur fint allt varit, hur varmt det var och hur skönt att bada i havet. Det är ju det annorlunda och knäppa som är spännande! Så, här kommer lite mera om vad vi gjorde i Florida.

30 juni
Det var verkligen jättejäveldrygt att ta sig dit! Vi åkte bil från Ljungby halvtre på natten. Tåg från Svågertorp till Kastrup klockan 4.30. Från Kastrup till Paris klockan sju. Från Paris till JFK i New York. Taxi till La Guardia i New York. Framme i Orlando och på hotellet vid sju på morgonen och då var klockan ett på natten där. Alltså från dörr till dörr på nästan 29 timmar!

1 juli
Tog det väldigt lugnt. Åkte och letade reda på nästa hotell fast där fick vi inte checka in före fyra. I väntan på det åkte vi till en stormarknad och handlade lite nya kläder till pappa som blivit av med sin väska. Det var en intressant upplevelse att botanisera bland maten där. Dessertpizza! = deg med marsmallows, chokladbitar och digestivekex på, fruktdipp, femkilosspannar med glass, blanddryck Exotic med hallon/björnbär. Samt stora problem att hitta müsli utan chokladbitar eller godis för att inte tala om det smala utbudet av te och kaffe med koffein. Jag såg en t-shirt med trycket If you lick slower it lasts longer. Med en liten, liten märkeslogga för slickepinnar. Bahama Bay resort är en hel semesterby. Där fanns en naturstig med en cementerad gång runt en damm där de varnade för alligatorer. Man fick absolut inte avvika från stigen, än mindre simma, locka eller mata alligatorerna.

2 juli
Mamma och pappa var tvungna att gå på information om timeshare. Grejen med resan var att de fått ett suspekt erbjudande om billigt boende mot att de gick på dessa möten som gick ut på att få dem att köpa andelar i rummen vi bodde i. Det var riktigt dryga säljare och pappa panikade och försökte förklara att det inte riktigt var deras grej och att de brukar resa runt och tälta i Europa. Vilket de inte gjort på 25 år. Det är en väldigt främmande livsstil för vår familj att över huvud taget åka tillbaka till samma ställe flera gånger och än mindre att bo fast på sommaren på apvarma ställen där det enda som finns att göra är att spela golf... Hur som helst blev de till slut ivägsläppta och vid halvtretiden åkte vi till Daytona beach. Till och med jag har hört talas om Daytona (eftersom jag sett Days of thunder med Tom Cruise när jag egentligen skulle sett Titta han snackar, fast Hedemorabion hade fått fel film ). Det slutade regna lagom när vi kom fram och det var skönt att bada. Stranden var väldigt fin med hård vit sand. Tydligen det den är känd för, då det går att köra bil där.

3 juli
Men vafan! Nu har jag skrivit in hela dagboken och så blev det inte sparat! Ska se om jag orkar göra om alltihop.

Vi var på Universal Studios nästan när de öppnade. Det var inte så mycket inspelningsstudio som nöjesfält men kul ändå. Gick på Mumiens återkomst (bergohdalbana i mörker), Twister (kulisser där vi fick se en orkan), Eartquake (som en tunnelbanetur i jordbävning), Jaws (båttur med hajar), MiB (vet inte vad det hade med Men in Black att göra men man åkte runt och försökte skjuta aliens). Var på en föreställning med Fear factor live. Kanske blev det en TV-inspelning när vi tittade på vanliga människor som gjorde läskiga saker som att få huvudet fullt med jättespindlar eller att dricka levande maskar. Jag och sambon hade biljett till Adventure Island, nöjesparken bredvid men vi bara gick igenom och åkte inget för det var upp till 90 minuter kö. Var på Hard rock café som påstås vara världens största. Nu har jag i min samling Reykjavik, Madrid, München, Göteborg och Orlando Hard Rock. Var på Denim world där de skulle ha en massa billiga märkeskläder men det var inte så bra som jag trodde. Helt omöjliga jeansmodeller så jag köpte tre toppar i stället.

4 juli
Var på Sea World i nästan sju timmar. Det var den bästa nöjesparken för man går mest på stora föreställningar och slipper köa så förbannat. Vi såg fantastiska shower med späckhuggare, delfiner, utter, sjölejon, gam, papegojor, akrobater och jag vet inte vad allt. Åkte en läskig bergochdalbana med flera loopar och halvuppochnedsvängar som hette Kraken, vad nu det ska betyda, och en rolig vattenbergochdalbana. På kvällen ville vi titta på fyrverkerier eftersom amerikanerna är bra på att fira sin nationaldag, men det närmaste var en mil bort och vi nöjde oss med att titta från vår balkong.

5 juli
Åkte till hotellet där vi sov första natten och hämtade pappas väska som äntligen kommit till rätta. For till Kennedy Space Center. Var orolig att vi skulle bli överinformerade med rymdfakta som jag inte fattar, men de hade gjort det väldigt snyggt och intressant. Det regnade när vi kom dit så vi valde att titta på en IMAX-film först. Någon som minns TV-piraterna? Vi fick 3D-glasögon och såg en välgjord film om senaste rymdfärden när de var på en rymdstation. Sedan åkte vi en bussrundtur där vi fick se en avfyrningsplats och en byggnad, som kanske är världens största volymmässigt, där de bygger raketer. Det är svårt att veta vad som är fejk och vad som faktiskt är äkta i det här landet men jag tror att vi fick se ovanligt mycket riktiga grejor, som till exempel kontrollrummet där de övervakade den första månlandningen. Åkte en simulator som skulle vara en raketuppskjutning, häftigt! På väg till och från hela Spaceområdet (spacespace?) såg vi flera alligatorer i vattnet precis nära vägen. De andra åt på Taco Bell men jag handlade på Waffle House. Lärde mig att take away heter to go på amerikanska.

6 juli
Åkte till Fort Lauderdale. Det är ungefär 30 mil från Orlando, men vi åkte nog sju mil fel eftersom vi vände när vi upptäckte att vi inte var på rätt väg. Pappa ville gärna köra längs med Lake Okeechobee. Förvisso en stor sjö, men vi såg tyvärr just inte mycket av den eftersom det är stora vallar runt hela. Vi hade problem när vi kom fram för det var felbokat så vi hade bara ett rum fast vi bokat två. Det tog mycket tid och kraft att ställa till rätta så att vi fick våra två rum. Som tur är känner jag mig trygg när jag reser med en halvengelsman och två engelsklärare för det där är precis sådant som jag hatar att hålla på med. Ringa runt och bråka och försöka fixa saker, bläh!.