Kulturkullan

Vecka 31

* Läser: Mannen i mina drömmar av Curtis Sittenfeld. Jag var mycket imponerad av debuten I en klass för sig och blev full av förväntan när jag fick veta att Sittenfeld hade skrivit en ny bok. Författaren är två år yngre än mig (och nu är jag 33 och borde kanske inte längre förvånas över att det titt som tätt dyker upp, som jag tycker unga fast de kan vara över trettio, begåvade debutanter) och därför är det extra roligt med igenkänning trots att det är annorlunda uppväxtvillkor i Sverige och USA. Boken handlar om Hannah som funderar mycket över hur man träffar rätt man här i livet och hur man vet att han är den rätte. Man får följa Hannah från när hon var 14 tills hon blir 28 och får på det sättet reda på hur hon blivit som hon blivit. Intressant och lite djupare än det rosalila omslaget med en tjej som sitter på en silvermåne indikerar.

* Lyssnar på: ... Och det stora havet. med Jakob Hellman. CD från 1988 och 1998. Sju extraspår och ommastrad. Jag har ett komplicerat förhållande till Hellman och det tog mig nästan tjugo år att förstå att jag nog faktiskt bör ha den här skivan i min samling. Jag tyckte INTE om honom när han slog igenom. Det var konstigt för kompisarna lyssnade mycket på honom och jag var inte precis mästaren i att motstå grupptryck. Men jag blev rädd för honom när han hoppade ut genom TV-rutan i galet gula kläder och dansade maniskt i videon Bara vara vänner. Vilket också är konstigt eftersom jag då gick i åttan och inte hade det minsta grepp om smak och stil utan själv klädde mig i alla pasteller jag kunde hitta., och inte dansade alls. Ja, sedan tyckte jag inte om rösten och stilen han har att sjunga ryckigt och upp och ned hela tiden. Och så påminner han mig om en före detta som jag inte vill tänka så mycket på. Men i alla fall. När vi var på Gesslekonserten var det, i stället för förband, 45 minuters visning av gamla musikvideor och då var Bara vara vänner med. Och jag tyckte den var bra! Och måste köpa skivan som blivit utsedd till svenska bästa skivan någonsin. Fast det håller jag inte med om. Det är ju något med Ratata.

* Veckans citat:
Modernisering av ordspråket Som man bäddar får man ligga; Den man bäddar ned får man ligga med.
Vet inte om jag hittat på det själv.

* Veckans händelse: Packmopedskonsert på Dalhalla utanför Rättvik klockan 20 på onsdag.

Kommentarer
Postat av: maria

"men pappa säger att de har/ ärvt alla sina åsikter från far"
Hellmans texter är ju bitvis SÅ kul...

2007-07-29 @ 12:02:03
Postat av: Elon

Jakob Hellman VAR väl "Bara vara vänner"... och vad hände sen?
Jo, jag vet att han sjöng duett med Per Persson på "Tusen dagar härifrån". Men sen...?

2007-07-29 @ 18:46:14
Postat av: Ylva

Hellman försvann för att han fick noja när det blev för höga förväntningar efter första plattan. Lite som att Nobelpriset inte borde ges till några debutanter eller unga författare för att det kan skrämma dem från att skriva mer ifall det inte blir lika uppskattat. Jakob Hellman har bra texter, ja. Jag får lov att erkänna det nu.

2007-07-29 @ 21:52:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0