Irriterad

Trött och irriterad. Missförstådd och orättvist behandlad. Maktlös och liten. Naken, blästrad och skitsur. Det sista var visst titeln på ett album med LOK, som jag inte ens har hört,  men det är en bra beskrivning på hur det känns. Kan inte ens säga vad det är men det har bland annat att göra med att det ska sparas flera miljoner på skolan nästa år.


LOK, Naken blästrad och skitsur 1999www.ginza.se

När jag låg och grubblade över det här inatt kom jag att tänka på o-ord utan bra motsvarigheter. Jag menar sådana som obetalbar -har någon varit med om ett betalbart ögonblick?, oövervinnerlig -det är sällan man pratar om ett övervinnerligt fotbollslag, oomkullrunkelig -kul och ovanligt ord, ännu ovanligare är omkullrunkelig, oantastlig är vanligare än antastlig, och några till som jag glömt nu.

På Island är de ännu roligare. Både ólétt och ófrísk betyder gravid. Olätt låter bättre än tung men betyder alltså inte det. Ófrídhur betyder både krig och ful, hur de nu tänker där.

Det här löser knappast mina problem men det var ett mycket roligare spår att snöa in på.

Kommentarer
Postat av: Mathilda

LOK är härliga. Ibland lite för grova texter (eller mycket för grova) men Hem till gården är en bra låt. Lyssna på den.

2008-12-03 @ 16:32:13
URL: http://constantlypray.blogspot.com/
Postat av: Ylva

Mathilda. De är för hårda och punkiga för mig. Lyssnade lite nu på deras myspace men där finns inte den låten.

2008-12-03 @ 17:44:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0