Bokfemman

Veckans bokfemma hos http://worldofmalin.blogspot.com är serier. Först hade jag svårt att komma på bra serier men efter en stund blev det den här listan:

1. Maria Gripe. Skuggan över stenbänken. Fyra böcker i en fantastisk serie ungdomsböcker.
2. Dave Pelzer. Pojken som kallades det. Fyra böcker i en ruggig självbiografisk svit.
3. Astrid Lindgren. Emil i Lönneberga. Det finns två böcker till om Emil och då blir det en serie.
4. Marian Keyes. Vattenmelonen. Det har kommit fyra böcker om syskonen Walsh. Även fast de är fristående kallar jag det en serie.
5. Douglas Adams. Liftarens guide till galaxen. En trilogi på fem böcker. De här tyckte jag var skitroliga på högstadiet så de får vara med på listan.

När jag tagit hjälp av bibliotekets handbok Fortsättningsarbeten aktuella 1996 (den nyaste vi har på jobbet) så hittade jag på en lista med böcker-man-ska-ha-läst.

1. Vilhelm Moberg. Utvandrarna. Fyra böcker som är det bästa som finns om utvandringen till Amerika.
2. Per Anders Fogelström. Mina drömmars stad. Fem böcker som är det bästa som finns om Stockholm och inflyttningen dit.
3. Moa Martinson. Mor gifter sig. Fyra böcker om kvinnans villkor.
4. Elsie Johansson. Glasfåglarna. Tre böcker om en kvinnas uppväxt.
5. C.S. Lewis. Min morbror trollkarlen. Sju böcker om landet Narnia. Den här serien bryter totalt av mot de andra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0