Getlooken

16905-2816905-27
Ni anar inte hur många getbilder jag har i mitt Bilbobibliotek... Här är ännu en favorit som visar hur man kastar ett getöga. (Här tror jag han har vita horn för att han stångat sönder gipsskivor.) Vi gör det själva ganska ofta, kör getlooken. Sedan jag en solig oktoberkväll i Bräkentorp. Det var nog innan jag fick punka på cykeln.

Jag har bläddrat i vår Gods och gårdar. Sambon tittar på fina verandor och sådant och jag tittar efter roliga namn. Förutom vårt Runkarp (i boken står gårdens riktiga namn Bäck) finns till exempel: Fallnaveka (eller Slakakuka som en kompis säger), Koddeböke, Brännslida (oaj, vad är det för könssjukdom?), Horsnäs, Bockaboda, Kärringe, Jungfrugård (samtaxerad med Karlsro, finns det samband mellan karlar i ro och jungfrur?), Älgdjurastock (grov älgpitt?), Lida, Tokaryd, Buxabygd, Bästingshult, Fylleskog, Lilla Dånhalla, Muggebo, Köp, Kränkeboda (ett namn i tiden när alla blir kränkta), Buskhult, Fagraböke, Klona, Köpet, Knaplet, Stockholm och Uppsala (som är roliga när de ligger mitt ute i småländska skogen).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0