Marknadsdagar i Norrköping

Jag vet inte om det här var en ovanligt lämplig helg att åka till Norrköping eller om det alltid går att hitta så mycket trevliga saker att göra där. Hur som helst har jag haft det hur kul som helst hela helgen med mamma i hennes gamla hemstad. I fredags hade vi bestämt att vi skulle äta på Bacchus som är känt för sina goda plankstekar. Utanför var det ett väldigt liv på torget och det visade sig att Ola stod på scenen. Vi satt i Bacchus källare och plankan var mycket riktigt god.

Sedan åkte vi ut till vandrarhemmet i Abborreberg. Vi fick en egen liten stuga och det var jättefint där. Jag sov i en våningssäng och över underslafen hade någon skrivit "Vilket jävla skitställe - tur att vi hade TV"...  Morgonen efter gick vi runt området och beundrade utsikten över havet. Om man har lite tunnelseende kan man ignorera fabrikerna i Bråviken. Vi åkte in till stan och gick runt i Industrilandskapet. Det var koutställning på stadsmuseet och massor av utställningar på Arbetets museum. Där kom vi rakt in i en vernissage av en fotoutställning som hette White Sea Black Sea.

På marknadsdagarna såg vi kypartävlingen och starkemantävlingen. Kyparna skulle ta sig fram på gatan med varsin bricka (ett glas vin, ett glas öl och en kopp kaffe) utan att spilla. Den starkaste av de starka männen lyfte en stenkula som vägde 140 kilo. På kvällen åkte vi hem till moster och morbror och grillade och sov över.

Idag har vi varit på Norrköping International Horse Show. Vi såg Lilla Grand Prix där de hoppade 140 cm och sedan dressyr. Hoppning är en av de få sporter som jag kan titta på och tycka att det är kul utan att jag fattar så mycket. Vi satt och sa "Åh, vilken fin häst!", "Åh, vilken fin ryttare!" och "Åh, vad de hoppar högt!". Sedan åkte jag hem till Ljungby igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0