Sumprunkare

Sambon har byggt en sump. Det har saknats något vid stugan men jag har inte vetat vad det var. Naturligtvis måste det finnas en sumprunkare i Runkarp! Nu har jag allt jag vill ha och är så nöjd så jag är läskig. Sambon är tyvärr inte riktigt lika tillfreds för han har haft jobbiga motgångar i helgen. När vi kom ut till stugan i torsdags hade ligistfåren varit inne på helig mark. De hade steppat sönder trädgårdslanden och ätit upp blomkål, broccoli och lök. Majrovorna och potatisen verkar ha klarat sig någorlunda och potatis är absolut det viktigaste. Vi planerar att kunna äta nypotatis på midsommar. Jag har sagt att det är dödfött att försöka ha ett land inne i fårhagen och att det bara är en tidsfråga innan de forcerar staketet som omgärdar landet så att någon frågade om vi hade en tennisplan där inne. Det är inte alltid man vill få rätt.

Igår skulle vi ut på Bolmen och prova en alldeles ny båtmotor. Fin och trevlig utflykt men när vi stannat till på en ö och haft en egen strand i sol, vilket inte är helt lätt att hitta när det är så mycket folk ute på sjön, och skulle köra tillbaka så startade inte motorn! Jag och mamma blev snabbt underkända som roddare eftersom vi knappt tog ett enda roddtag i takt. Jag brukar ro i zick-zack men tillsammans med mamma blev det nästan i cirkel. Pappa tog över och sedan sambon för motorn gick inte att starta igen.

Kommentarer
Postat av: Maria

Ett par eltråar o ett bärbart elaggregat+ bilbatteri?

2008-06-07 @ 17:23:22
Postat av: Patrik

Kul du pratar som dem gör i Småland Ylva. Uppåt till i landet säger vi färskpotatis. Men men släkten i Häradsbäck säger också nypotatis.

2008-06-07 @ 17:27:12
Postat av: Karin

Dialektala uttryck/ord är alltid intressant så då blir mitt inlägg här att i Västerbotten/Jämtland säger vi nypotatis.

2008-06-08 @ 09:25:34
Postat av: Ylva

Jag vet inte om det är dialektalt men efter lite forskande påstår jag att det kan heta både nypotatis och färskpotatis. Jag kan säga vilket som.

2008-06-08 @ 14:21:00
Postat av: Patrik

Din mor som kanske är från Norrköpng. Säger väl färskpotatis? Vet Ni nere i Småland vad strömming är?

2008-06-08 @ 17:54:09
Postat av: Ylva

SMS från östgötska föräldrarna som är i Polen: Det går nog på ett ut. Jag säger färsk men "new potatoes."



Jag kan inte svara för smålänningarna men det brukar väl heta sill på västkusten och strömming på öst, tror jag.

2008-06-08 @ 20:56:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0