Veteranbil till Piksborg

Igår åkte jag på en berättarresa med veteranbil till Bolmen. Sakta åkte vi i fyra gamla tjusiga bilar med särskilt tillstånd att köra på den gamla järnvägen som annars är cykelväg. Med som berättare var Eva Andersson härifrån, Calle Hernmarck från Östersund och Rolf Olsson från Stenungsund. Jag frågade Rolf om han kände till min kompis från Stenungsund och det gjorde han mycket väl för han har haft henne som elev! Han är väldigt kul att lyssna på men mest fascinerande var det när han berättade bara för mig. Han frågade om han fick sitta med mig i baksätet, som var ganska trångt, på en av bilarna (alla fick åka i alla bilar och vi bytte plats ofta) och jag sa att det skulle han väl kunna få om han berättade något fint för mig. Då berättade han om när han som ung jobbade på renhållningsverket och några lustiga historier därifrån.

Jag lockade med Rolf upp på Piksborg. Det är konstigt att åka till en fantastiskt vackert belägen borgruin och sedan inte gå och titta på den, tyckte jag, och där berättade han om elever med särskilda behov, som det heter, som han haft. En kille hade en mamma och en syster som jobbade som prostituerade på ett hotell och själv var han en otroligt skicklig tjuv. När Rolf hade sagt att han gillade en särskild sorts musik gick killen in på en skivaffär och snodde sex LP-skivor och gav honom.

Därefter var jag på berättarföreställning med Svend-Erik Engh, en dansk som pratar lättförståelig skandinaviska, estradpoeten Olivia Bergdahl (som uppträder åtta gånger under festivalen!) och Prästen och resten, en präst med fyra musiker som blandar visor med berättande och poesi.

Berättarslam wildcard var en tävling med sex berättare om den sista platsen i SM i Berättarslam som går idag. Jag var inte så imponerad som jag ville vara med tanke på att dessa alltså ska vara bland de bästa berättarna i Sverige, men en begränsning är att man för att få delta måste vara med i en BNS-ansluten medlemsförening, vilket jag tror betyder BerättarNät Sverige. Jag hann inte vara kvar tills det hela var avgjort men jag hoppas och tror att en festlig Britt-Inger från Älvdalen vann.

Sedan var jag och lyssnade på Megafånerna på Harrys. "En löst sammanhängande föreställning innehållande musik, dikter och berättelser med Klas Mathiasson, Jonas Jansson och Robert Larsson". De är alltid bra men det är svårt att göra sig hörd på en stimmig uteservering om man ger sig på att läsa dikter...

Kommentarer
Postat av: Maria

Fast rolf har aldrig haft MIG som elev, en gång vikarierade han som biologilärare i min klas o pratade om skära elefanter däremot har han berömt mina dikter och jag har slängt käft med honom i korridorerna...

2008-06-15 @ 12:12:48
Postat av: Ylva

Maria. Det lät på honom som om han haft dig. Du kanske gått i någon av hans specialklasser... Han sa att ni läst poesi ihop.

2008-06-15 @ 15:07:56
Postat av: Klas

...dessutom när ljudteknikern glömt att koppla in ena högtalaren. Fast nog höll vi skenet uppe hyfsat! En intressant upplevelse var det i alla fall.

2008-06-15 @ 20:31:29
Postat av: Maria

jag tror han blandar ihop det lite s Det kan bero på att jag ofta hängde ihop med några som han var klassföreståndare åt...

2008-06-16 @ 10:23:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0