Ännu en lista

Den här boklistan har jag sett på flera bloggar men nu tog jag den från http://trasselkvast.blogspot.com:

1. Vilken bok läste du senast?
Italienaren av Sven Olov Karlsson. Nu läser jag Swing it! av Linda Unnhem.

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
Innan jag dör av Jenny  Downham.

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?

Jag brukar inte köpa böcker utan lånar mest. På hyllan i sovrummet har jag 41 böcker, varav 22 har kvinnliga, 14 manliga och fem flera eller vet-ej-könförfattare.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker "nu har jag kommit en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra! hälften!" osv?

Först kollar jag hur många sidor det är och när jag läst hälften tänker jag på det.

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?

Jag jobbar på bibliotek och blir dränkt i böcker jag vill läsa hela tiden. Jag går mycket på recensioner.

6. När blir en bok för lång?

Jag tycker bäst om ganska korta böcker, ungefär 250 sidor är lagom. En bok är för lång när den är tråkig.

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?

Nu läser jag bara på svenska. Skulle vilja läsa mera på norska och danska men engelska tar för lång tid.

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?

Jag brukar försöka att inte tvinga på folk böcker om de inte vill. Men jag boktipsar här i Kulturkullan, min läsedagbok http://ylvarosen.blogspot.com och på skolans hemsida www.sunnerbogymnasiet.se . Italienaren som jag läste nyss ska jag tipsa om. Den var rolig, särskilt för oss som kommer från trakterna nära Fagersta.

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?

Jag har jättesvårt att sluta läsa en bok, sluta se en tråkig film eller sluta lyssna på en dålig skiva. Försöker att välja sådant jag vill direkt för att undvika det trista beslutet att ge upp, men ibland orkar jag inte.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
 
Kvinnliga författare tydligen. Om det är en genre. Nya romaner, gärna chicklitt. Jag köper sådant som inte är tillräckligt fint för att köpa in till skolan. Fantasy finns inte hos mig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0