ESC

Igår var jag ensam och kunde ostört sitta och anteckna hur nördigt som helst så denna semi har jag lite mer koll på än den förra.

Island. Island är ett lustigt litet land och roligast är såklart om de sjunger på isländska men det brukar inte gå så bra då. Det är inte bara ordet life (Låten heter This is my life) som får mig att tänka på It´s my life som Dr Alban gjorde redan 1992. E-type tänker jag också på.

Sverige. Jag tycker inte om Charlotte Perrelli men den här låten har fastnat eftersom jag hört den så många gånger. Säkert vinstchans för den verkar populär hos andra länder. Men varför kör de början i svartvitt? Precis som första gången undar jag om det är fel på TV:n.

Turkiet. Bidraget framförs på turkiska, plus för det. Luuk säger att sångaren liknar deckarförfattaren Jens Lapidus.

Ukraina. Det bidrag som anses vara Sveriges farligaste konkurrent. Ja, ännu en silverklänning och en tjej (hade varit kul med en kille i den klänningen) som sjunger. Lite roligt med gubben i lådan i början.

Litauen. Nomads in the night. En man i hiskligt långt svart hår och skinnbyxor sjunger så jag tänker lite opera, lite Queen, lite The Ark. Fast inte lika bra.

Albanien. Yngsta deltagaren är 16 och sjunger på albanska. Det blir en av mina favoriter. En fin liten sång. Dessutom har hon en fascinerande kappa som framtill visar naveln men baktill når ned till knävecken.

Schweiz. Sjunger på italienska och vill nog låta som Eros Ramazzotti men det räcker inte hela vägen. En smörig ballad.

Tjeckien. Have some fun. Hm, söt tjej med långt hår och sinnesslött kort klänning med dansare som även de har omöjligt korta klänningar och hotpants. Ingen höjdare till sånginsats.

Vitryssland. 80-talspop. Brukar ju jag gilla. Men herregud, vilken jönsig text! Hasta la vista baby, I´m gonna miss you maybe.

Lettland. Wolves of the sea. Nu får jag nästan skämmas. Det här är det jag tycker bäst om tillsammans med Albanien. Luuk och den andre svenske kommentatorn hånar bidraget men hävdar att det säkert kommer att dansas till det i Visby i sommar. Om de bara sjöng lite bättre och inte pratsjöng så mycket så skulle det vara riktigt bra. Det enda bidraget som har en riktig melodi som jag minns. Haj, haj, hooo...

Kroatien. Romanca. Jag antar att språket är kroatiska, det låter vackert. Alltså språket. Inte är jag så imponerad över lajlajlaj och den så kallade rapparen 75 cents förutom att det är kul att han är 75 år.

Bulgarien. DJ, take me away. Hemska ljud, technoaktigt. Men när själva sången går igång är det okej som danslåt betraktat. Jag är fascinerad över tjejen som kan sjunga och samtidigt visa tänderna mellan knallröda läppar. 

Danmark. All night long. Nu blir jag nervös som jag blir över folk som artikulerar för mycket. Samt har fjuniga mustascher. Jag kan inte tänka på sången alls.

Georgien. Peace will come. Som bisittarna påpekar låter det lite väl banalt med en sådan titel, men när man vet att tjejen vuxit upp i flyktingläger kommer hon undan med det. Hon är blind och jag undrar om inte någon kunde ha hjälpt henne att klä sig i något annat än vad som liknar en söndrig svart sopsäck. Då river de av henne den och under har hon en enkel vit klänning. Snyggaste klädbytet, och låten, den var väl okej tror jag, som än en gång tappat koncentrationen och bara ser showen.

Ungern. Candlelight. Luuk berättar om en otäck upplevelse. Han bor på samma hotell som ungerska delegationen och när han gick till hotellets gym som var ungefär fem kvadratmeter stort trängdes han med Ungern som övade danssteg så att han fick höra låten tjugo gånger i rad. Jag tycker de står tämligen stilla så det var väl tur i oturen för Luuk... Låten har jag glömt.

Malta. I den här konstellationen ingår det visst nästan bara svenskar. Jag blir inte klok på var sångerskan kommer ifrån. Hon är mörk och har en mörk röst och påminner lite om Victoria Beckham fast i en sund variant med fina former. Låten heter Vodka och framförs på engelska.

Cypern. Femme fatale. Det är nog grekiska. Åtminstone inte engelska och det är kul. Annars intetsägande.

Makedonien. Let me love you. Lite rap. Lite tråkigt.

Portugal. Framförs på portugisiska (trevligt) av en storvuxen kvinna i vinrött hår. Det är en ballad som är sorglig och vacker. Det är något med en kvinna som kallas havets hustru efter att hennes man drunknat. Något sådant.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0