Kulturkullan

Vecka 20

* Läser: urklippt.cirklar & fyrkanter av Klas Mathiasson. Ja, det står med gemener på boken. Klas sa att jag skulle få ett exemplar om jag kulturkullar den. Jag sa att då ska jag skriva något snällt och han sa att jag får skriva vad jag vill. Okej. Han säger att hans avsomnade band Klas Kapell var bäst live när jag tjatar om att jag vill ha skivor och det är så med hans dikter också. Med boken följer en CD där några av dikterna finns inlästa och det var fantastiskt kul i fredags på releasefesten att höra dem. Jag tycker om sådana här dikter :

man går
under

och förundras
över
ett och annat
under

ja, de flesta under-
gångar är
outredda

och över-
gångar urkiljs väl
först när man gått
över?

Jag har svårare att uppskatta sådant här:

Åh
Puh!
Kraak!
Åååhh
Åååhh
Wow!

Det är en dikt hopklippt ur en bok om Byggare Bob. http://knuff.se/boecker

* Lyssnar på: Möllevångsång med Kristian Svensson. CD från 2007. Jag hörde Kristians konsert på Poetry Slam-SM. Han klev ut på scenen och såg lustig ut med röda byxor av plysch (eller något annat mjukmaterial) och hade inget hår men galna polisonger. Jag fnittrade nervöst och undrade hur sambon skulle stå ut med detta. Han tyckte åtminstone att Kristian var duktig på gitarr. Jag tyckte hela konserten var bra, jag gillar trubadurstuket. Tyvärr saknar jag en sång på skivan med en refräng som är ungefär såhär:

När han gick i nattens skuggor
medan alla andra sov
lärde han sig att den som nekas något
är den som frågar om lov

* Veckans citat:
"Jag har ett barn, jag har en bok, jag har en barnbok."
Klas funderar över vad han åstadkommit i sitt liv.

* Veckans händelse:
Invigning av Terrasas nya uteservering på fredag.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Äh, du begriper ju ingenting!

Eller rättare sagt: du begriper ju inte ingenting.



Tuggtuggmannen tuggar på youtube.

Kolla in honom. Han är så fin!

Vi hörs!

2008-05-13 @ 21:53:25
Postat av: Ylva

Anonym? Klas? Jag gillar tuggtuggmannen men han blir ju inte lika rolig när jag läser honom själv!

2008-05-14 @ 10:27:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0