Kulturkullan

Vecka 19

* Läser: Idag har jag läst ut Bekantas bekanta av Mats Strandberg och Emma, vem är du? av Calle Ljungström. Mats Strandberg har själv sagt att han flyttade till Stockholm och ville bli känd och det spelade ingen roll för vad, så man kan tänka sig att han tagit ganska mycket från sig själv och inspirerats till Lilly, som i övrigt verkar vara en vidrig människa, och trasig. Camilla är en modell som vill slå igenom som artist med sina egna låtar. Hennes bästa kompis Daniel är homosexuell drag queen och Lilly är hans syster som försöker komma emellan honom och Camilla. Jag gillar relationsdramer och får tårar i ögonen i slutet av boken. http://knuff.se/boecker

Emma, vem är du?
är en fin liten bok. Calle har under hela uppväxten fått höra sången om Kalles klätterträd och Emma som bara finns i fantasin. När han gick på konstfack valde han som examensarbete att leta reda på Emma och dokumentera jakten i tjugo veckor. Roligt! http://knuff.se/boecker

* Lyssnar på: Små vita lögner + andra sånger med Åsa Bällsten. CD som nog är en demo. Det kan nog vara ganska svårt att få tag i den här skivan men man kan hitta några av hennes visor på http://www.myspace.com/asaballsten. Åsas skånska får mig att tänka på Tekla som gjort ett par skivor. Trubadur med visor. Jag hörde Åsa på SM i poetry slam i Halmstad och tyckte hon hade bra texter och en skön röst. Det här är fint:
Du måste alltid berätta
om de saker som dröjer sig kvar
du måste lova mig detta
du är den enda syster jag har

Veckans citat:
- Finns det dagenefterpiller för män?
- Ja, Alvedon...

* Veckans händelse: På fredag klockan 19 är det släppfest av Klas Mathiassons diktbok på Ljungbergmuséet. Gratis inträde och puben är öppen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0