Kunskaper i finska

Idag hade skolan besök från vår finska vänort Paimio. Jag visste inte ens att vi hade en finsk vänort. Plötsligt kom en lärare in på biblioteket med en hel klass finska elever. Tacksamt lät jag honom själv presentera biblioteket för det verkade inte som om de förstod så väldigt mycket svenska och det var inte läge att ståta med mina kunskaper i finska. Förutom det vanliga (räkna till tio, Sverige, Finland, Får inte övertäckas, hej och jag älskar dig) kan jag säga ölflaska och träkuk...

Ikväll spelar Kajsa Grytt på Kafé de luxe i Växjö. Ibland är det synd att jag inte bor i Växjö för då skulle jag kunna hänga på Palladium och De luxe. Dumt att ha konserter på onsdagskvällar som det ofta är där.

Sådana här dagar förstår jag varför vi har stugan. Det är för att jag ska kunna ligga i gräset (eller på bryggan) och läsa och för att vi ska kunna grilla och sitta och äta utomhus. Nu på våren är det helt fantastiskt när det är sommarvarmt och myggen ännu inte kommit men däremot göken.

Kommentarer
Postat av: Peppe

Hahahaha! Träkuk? Jag kan inte bestämma mej om jag vill att du ska förklara det eller inte...

2008-05-08 @ 19:12:21
Postat av: Far

Kanske borde du förklara att ordet puukyrpä (reservation för stavningen; det står inte i lexikon) lärde jag mig av en vanartig elev som senare blev värdeboxsprängare. Dynamitard hette det när jag var ung.

2008-05-09 @ 22:34:52
Postat av: Ylva

Jag har förklarat det på Peppes blogg http://livetihelsingfors.blogspot.com

2008-05-10 @ 10:13:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0