Simmande giraffer och teknikhaveri

Vi hade besök på skolan av två män som demonstrerade NE.se, nationalencyklopedin på nätet. (Tack för förkortningen NE, det är nästan omöjligt att uttala eller skriva nationalencyklopedin utan att snubbla.) En rolig fråga de fått var ifall giraffer kan simma och hur de i så fall gör med halsen, om de lägger den längsmed vattnet eller håller den stolt rakt upp som ett periskop. Jag skulle ha tippat på någon mellanvariant att de kör upp huvudet snett ur vattnet och liksom vickar med det för att få kraft. De flesta djur kan ju simma även om de inte tycker om det. Svaret var att, ja, giraffer kan simma och de gör det med halsen rakt fram ovanpå vattnet. Det måste vara en besynnerlig syn!

Jag tycker inte om tekniska prylar som krånglar. Nu har vi för en gångs skull både fungerande kopiator och skrivare på jobbet men det är säkert bara tillfälligt för de är helt utslitna båda två och det är hårt tryck på utskrifter och kopior så här i slutet av terminen. Tråkigare är det hemma, dels med datorn som vägrar känna igen mig som användare och dels min MP3-spelare som tvärdött. Den fick jag i födelsedagspresent för två månader sedan. Undrar vad som är mest troligt, att sambon ska hitta kvittot eller att ICA tar tillbaka den utan. Jag som just har vant mig vid att ha MP3 under mina promenader och blejdrundor. Bah!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0