Kulturkullan

Vecka 17

* Läser: Det hemliga namnet av Inger Edelfeldt. Edelfeldt är en av de bästa författarna vi har i det här landet. Hon skriver så uttrycksfullt, med oerhört mycket känslor och så vackert språk så det är värt att läsa bara för det. Kanske det inte händer så mycket i hennes böcker men jag gillar när det är tankar och psykologi. Hon har skrivit många bra böcker för båda ungdomar och vuxna. Den här är från 1999 och jag blev jätteglad när jag kom på att jag inte läst den förut. Den handlar om Helena som är konstnär, har en tjugofemårig son och en mängd omöjliga kärlekshistorier bakom sig.



Det hemliga namnet
http://www.boktips.net/

* Lyssnar på: Ássogáttis, By the embers med Sofia Jannok. CD från 2008. Jag upptäckte Sofia på Berättarfestivalen förra året, när hon berättade om sin uppväxt som same blandat med sång. Hon var med som pausunderhållning i Melodifestivalen så nu håller hon på att bli känd. Då sjöng hon en egenöversatt samisk version av Waterloo som tyvärr inte är med på skivan. Här sjunger hon på samiska och det är obeskrivligt, obegripligt, helfascinerande och fint.


http://www.stockholm.sapmi.net/

* Veckans citat:
"I England och USA är de stolta över sina länder och säger Motherland, i Tyskland Vaterland. Mammaland och Pappaland. Och vad säger vi? Fosterland!"
(David Batra på Big Comedy.)


www.kvp.se

* Veckans händelse: Alcazar på Terraza kl.22 på lördag. Inträde 150 kronor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0