Nya skivor

Apropå Piratpartiet som jag skrev om i senaste Kulturfyran så kan jag meddela att jag inte fattar hur man kan tycka att kopieringsfrågan är den viktigaste när det är val. Jag är en av få som fortfarande köper skivor. Dels för att jag tycker om att ha en skiva rent fysiskt (nej, nu låter det ju som att jag hånglar med mina skivor), att ta på, att bläddra i foldern och läsa texterna. Dels för att jag har råd att köpa.

Nu har jag beställt en massa nytt från http://cdon.com/ som faktiskt är hyfsat billiga. Hm, sedan har jag inte lärt mig att ladda ned. Jag lyssnar rätt mycket på http://www.lastfm.se/  men jag har inte förstått hur man hittar och laddar ned låtar, eller film för den delen. Helt säker är jag inte på att jag skulle betala för skivor om så vore, men jag vill ju att artisterna ska få ersättning för musiken, på samma sätt som jag vill att författare ska få betalt fast jag lånar deras böcker och sällan köper.

cd skiva
www.musikdemo.se


Kommentarer
Postat av: Grå

Tja, det är upp till dig om du vill köpa CD-skivor eller inte. Däremot bör du veta att en artist eller annan upphovsperson sällan får mer än några procent av priset, 7% ligger de bästa kontrakten på, de flesta inte på en bråkdel av det ens. Efter moms och affärens förtjänst och omkostnader. Tillverkningskostnaden för skivan, inklusive frakt, tryck av omslag och bränning och liknande går på någon tia. Räkna själv efter vad som återstår och vilka det går till.

Jämför sedan med att det är fullt möjligt att köpa DVD-skivor för 50, 33 eller till och med 25 kr fullt lagligt med alla dessa saker och att det då fortfarande lönar sig för alla inblandade. En hel film. Tio låtar musik borde inte vara dyrare.

När du lånar en bok av en svensk författare på biblioteket får denne några ören, eftersom biblioteken används som ett mått för ett kulturstöd för svenska författare. När du lånar en bok av en utländsk författare händer inte ett smack.

PS. http://thepiratebay.org/help har fullständiga instruktioner för hur du använder bittorrent. DS.

2009-04-15 @ 21:27:51
Postat av: €xit

Det här är ett trevligt inlägg och jag vill gärna upplysa dig lite!



1. Kopieringsfrågan är inte den viktigaste frågan! Du har tydligen (som många andra) missuppfattat PiratPartiet och Partiets viktigare frågor, undrar varför?



2. Självklart bör CD-Skivan finnas kvar. Du bör även få hångla med vad du vill. Precis som dem med Disney klassiker i VHS-format. Inget konstigt med att vi medborgare vill hålla hårt i dessa(läs hångla). Frågan är bara att när jag gärna vill spela mina kassettband med underbara låtar från min skoltid, hur ska jag idag då göra?



3. Det är förmodligen din okunskap om internets funktion som skapar ditt problem och fördom. Det skulle vara så lätta att lära dig, bara du vill!



4. Det jag undrar är vem vill INTE att den som skapat verket ska få betalt? PiratPartiet? Nej! PP vill ju tvärt emot vad du verkar tro, PP vill att mer av komsumenternas pengar hamnar i skaparens ficka!



Jag tycker att du ska läsa om - samtidigt försöka att i en värld om 2-3 år försöka se vad ett Piratparti idag försöker att skapa!



Jag röstar Christian Engström PP till EU

http://christianengstrom.wordpress.com/2008/12/08/jag-vill-till-bryssel-for-piratpartiet/



Med Vänligaste Hälsning



€xit

2009-04-15 @ 22:12:13
URL: http://www.piratpartiet.se
Postat av: mennej

Men nej.

Integritets - privatlivs- och övervakningsfrågorna är dock MYCKET viktigare än "skola vård och omsorg".

Mm man inte säkerställer grundprinciperna för en demokrati så kommer ingen att bry sig om vad du tycker om "skola vård och omsorg" för du kommer helt enkelt inte ha något att säga till om - alls.

Därför är piratpartiet viktigt, sorgligt nog.

2009-04-15 @ 22:39:16
Postat av: Ylva

Grå. Tack! Intressant, nu kanske jag kan lära mig ladda ned. Författare tjänar 76 öre/bok som lånas.



Exit. Tack för information. Jag vill lära mig ladda ned.



Mennej. Jag tror inte det blir så illa.

2009-04-16 @ 12:07:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0