Kulturkullan

Vecka 13

* Läser: Ut och stjäla hästar av Per Petterson. Per är norrman och nordiska författare tycker jag ofta om för att de väger upp allt jag läser översatt från engelska. Roligt är också att min norska brevvän jobbar i en kiosk där han brukar handla. Hon tyckte att den här boken var ganska tråkig, men än så länge tycker jag om den. Jag är nog lite svag för romaner med tillbakablickar och uppväxter.

Sommaren 1948 är Trond femton år och bor med sin pappa på en fäbod nära gränsen till Sverige. Där umgås han med vännen Jon. Femtio år senare flyttar han ensam, förutom hunden, till ett litet hus och tänker mycket på den där sommaren.

Omslagsbild: Ut och stjäla hästar : roman av Per Petterson
http://bokus.com/

* Lyssnar på: Kärlek är för dom med Thåström. CD från 2009. Jag blir inte klok på den här skivan. Det är nästan inga melodier och den liknar förra skivan men ändå inte. Thåström pressar in så många ord det bara är möjligt och det är viktigare att berätta en historia än att få ihop musikslingor man minns. Tror jag. Ingen annan hittar på låtrader som:
"Jag drömde vi var tillbaks på Trehörnsgatan
Det var oktober och bara mössen bodde kvar"
Jag tänker tycka om det här, men jag kommer inte att kunna lära mig texterna.


Kärlek Är För Dom - Thåström - Musik
http://cdon.dk

* Veckans citat:
-Jag tycker inte om folk som tar droger. Tulltjänstemän...
(Tommy Körberg hos Babben & co)

* Veckans händelse: Innebandyfesten på Terraza på lördag kl.22-02. Först är det 24-timmarsturnering i innebandy och sedan Terraza. En av få kvällar det är garanterat fullt där.

Kommentarer
Postat av: mor

Ut och stjäla hästar har jag läst en lockande recension av. Måste komma ihåg att köpa den i Norge i sommar.

2009-03-22 @ 14:13:32
Postat av: Ylva

Mor. Jag hade tänkt ge den till er sedan men det är ju såklart roligare att läsa den på norska.

2009-03-22 @ 16:06:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0