Bräckliga och/eller skrymmande

Vi ska köpa present till den danska tjejen vi ska hemsöka i helgen. De är världens gulligaste, våra danska stuggrannar, och ger oss jämt en massa fina och trevliga saker (läs öl till sambon) så ibland vill man ju ge igen men det är svårt att komma på bra presenter. Jag blev alldeles rörd när de hade varit i Turkiet och gav oss en söt liten fotogenlampa i keramik och glas. Den var kanske inte dyr, men bara idén att bära omkring bräckliga saker genom världen för att ge till sina grannar/kompisar tycker jag är nästan absurd.

Min bror och hans fru fick en stor discokula i bröllopspresent av en släkting som fraktade med sig den på planet från USA. Det är också på gränsen (för mig skulle gränsen vara passerad sedan länge) för vad man kan göra sig besvär. Jag hatar att bära saker, så presenter långväga ifrån är inte så vanligt från mig. Mamma är likadan. När mina föräldrar gav mig en trumma de hade tagit med sig hem från Tanzania, sa mamma hotfullt "Nu är du så god och tar emot den här, den var inte lätt att flyga med!". Jag törs inte göra mig av med den utan vi har till och med sanerat den från konstiga kryp och låter den trona på en bokhylla, så att inte mamma ska nedkalla en förbannelse över oss. (Till mamma; den är jättefin! Men stor.)



Kommentarer
Postat av: Gunilla

Stora trumman ...den kan du väl använda som anrop till sambon när han skall utföra sysslor ? eller inte kanske ... det där med presenter, ibland kan det ju bli fel, man får nått som givarna tycker är väldigt fint, men man vet liksom inte själv vart det skall placeras...fast, tanken övervinner, har någon gjort sig ett besvär, så är det hjärtligt..

2009-05-03 @ 17:44:30
URL: http://[email protected]
Postat av: Ylva

Ja, det är svårt att se glad ut när man får saker man inte vill ha. Jag fick ett i och för sig fint doftljus nu som ska lukta tomat och vinbär. Har inte testat det än men tycker att kombon låter skitskum. Till råga på allt sa tjejen jag fick det av att när stearinet smälter kan man massera med det. Sambon motsatte sig massage med glödhett stearin. Jag gillar doftljus så det var ingen jättedum present, men jag tror att det är mer exklusivt än jag förstår att uppskatta.

2009-05-03 @ 19:19:41
Postat av: Gunilla

Oj gisses, det var en skum doftkombination, måste varit ett riktigt ljushuvud som kom på den :)

2009-05-04 @ 08:45:51
URL: http://[email protected]
Postat av: Gyrot

Min frakta-saker-åt-annan-på-flyg-gräns går vid knark. Eller kanske redan vid djur när jag tänker efter.

2009-05-04 @ 12:48:58
URL: http://gyrot.wibrand.se/
Postat av: Ylva

Gyrot. Inte din skrymmandegräns väl? Några gram kan du väl ta? Jag ville inte flyga in konstiga frön från England och då var det ändå svärmor som bad mig...

2009-05-04 @ 17:55:35
URL: http://yfronten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0