Die Welle

Igår var jag på skolbio (gratisfilm) och såg Die Welle. Det var mig en obehaglig historia. Den handlar om en tysk lärare som har en veckas projektarbete i ämnet autokrati. Han sätter igång ett experiment som spårar ur totalt, när han lockar in hela klassen i en ny gemenskap som de döper till Vågen -Die Welle. Jag och några jag pratat med tycker att det låter otroligt att en klass går upp så i ett projekt på bara en vecka, men det har tydligen hänt.

Nu saxar jag från Wikipedia:

The Third Wave var ett socialpsykologiskt experiment med syfte att demonstrera hur en fascistisk rörelse kan uppstå. Experimentet utfördes under en vecka i april 1967 på Cubberley High School i Palo Alto, Kalifornien av historialäraren Ron Jones sedan han misslyckats med att få sina elever att förstå hur nazirörelsen kunde uppstå i 1930-talets Tyskland.

Experimentet ligger till grund för TV-specialen The Wave (1981), boken The Wave (1988) samt den tyska filmen Die Welle (2008).

Hämtad från "http://sv.wikipedia.org/wiki/The_Third_Wave"



http://www.filmtipset.se/film/die-welle.html

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0