Reclaim Borås

Jag tyckte att jag hade en lysande idé när jag föreslog att jag skulle hälsa på väninnan och att vi kunde åka till Borås och återuppleva gamla minnen från studietiden. Nu blev hennes familj + min sambo inblandade och ingen förstod tjusningen med att gå Allégatan i spöregn. Jag ville titta på högskolan (på Allégatan) och den har de byggt om väldigt mycket sedan vi gick där 97-98.

Väninnan är inte så jättenostalgisk över Borås, hon jobbar där nu, men för mig kändes det faktiskt kul att få gå mina gamla gator igen. Att det regnade borde jag ha räknat med, det brukar göra det i Borås. Att det var marknad och mycket folk ute en klämdag kunde jag möjligen också ha fattat innan, särskilt eftersom jag googlat Borås för att se vad som händer där idag.

Jag ville även se Knalleland, där jag handlade trosor för fem kronor styck på Ellos när jag bodde i ett hus där jag inte hade tillgång till tvättmaskin. Väninnan hade varnat mig för att det inte finns några roliga postorderaffärer där längre och hon hade rätt. Det är som vilket köpcenter som helst, men vi sa att vi skulle ses igen efter en halvtimme och på den tiden hann jag köpa ett klotljus och en ljuslykta på Lagerhaus, en brunutansol på Cubus och en allvädersjacka på Stadium, så jag var nöjd med shopping.

Sedan åkte vi in till stan igen för att äta på Jensens böfhus, som väninnan ville visa mig. När vi bodde där var det en pub som hette Earl´s court och där hade de två för en på onsdagar. Det var oemotståndligt när vi var fattiga studenter. Nu var det god mat, men lite seg service så när vi var klara var det för sent för att gå på djurparken som vi hade tänkt. Giraffbebisen jag skulle träffa har säkert ändå gått och gömt sig när det regnar. Förresten har värdfamiljen kattungar som föddes natten innan vi kom dit, och det slår en djurparksupplevelse för mig.

Jag såg en skylt som lockade med godis från 4,90 och drog med mig gänget in i en godisaffär. Lite enfaldigt var det väl av mig att först plocka en påse full med vad jag trodde var 5,90-godis innan jag frågade var 4,90-godiset fanns. Men jag fick ett ännu konstigare svar. Jag hade blandat 4,90 och 5,90 och fick världens utläggning om hur det var. Istället för att bara ta 5,50 på en gång började tjejen räkna godisbitarna! Sedan fick jag betala 5,50 i alla fall.


GT Expressen, foto: Åke Thim


Kommentarer
Postat av: stinnepigen

Gud, vad surrealistiskt. Seriöst, räkna godisbitarna!?! :-D

2009-05-22 @ 20:38:13
URL: http://stinnepigen.blogspot.com
Postat av: Pia

Mina fastrar bodde i Borås och när jag var yngre var det toppenkul att åka dit. Handla på Josefsson, Ellos och Haléns och sedan sitta hemma hos dem med katalogen och kolla hur mycket jag sparat..

Blev sååå besviken när jag var där förra året.. Som vilket köpcentrum som helst.. Blää!!

Ha en skön lördag!

2009-05-23 @ 11:19:32
URL: http://anjocapi.blogg.se/
Postat av: Ylva

Stinne. Mycket märkligt! Jag betalade till slut 22,50 för godispåsen.



Pia. Ja, precis! Det var jättekul när man kunde handla billgare än i katalogerna.

2009-05-23 @ 15:25:03
Postat av: Maria

nytt försök... råkade skicka tomt förut.





Det var iaf en rysligt märklig människa. Jag tycker att hon borde hålla sig till ett pris o sluta köpa in godis dyrt o sälja det billigt.

2009-05-24 @ 14:44:57
Postat av: Ylva

Maria. Ja,hon var rejält konstig! Du gick väl ut redan när hon vägrade serva mig för att hon var upptagen med en miniräknare? Jag skulle ha bett henne väga 4,90- respektive 5,90-godiset var för sig, haha!

2009-05-24 @ 17:13:32
Postat av: Sara

Haha, ljuva minnen...

Men postorderbutikerna låg väl lite vid sidan av? Någonting som hette Katalog gick jag mycket i och så kunde man ta bussen till HM Rowells också. "Knatteland" kallade jag det efter att min pappa sa fel en gång.

2009-05-24 @ 21:04:55
Postat av: Ylva

Sara. Knatteland, hihi. Jag gick mest på Ellos och Haléns. HM i Hulta var billigt, men hade konstiga grejor. Jag köpte ett par knalloranga shorts där för tio kr, de var apfula!

2009-05-25 @ 10:56:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0