Svart eller vit?

Jag träffade en sydafrikansk tjej som höll en monolog om det komplicerade förhållandet mellan svarta och vita i Sydafrika. Hon pratar otroligt mycket, den här tjejen, och lika bra var kanske det för jag vågade inte fråga henne vad hon anser sig själv ha för färg. På snacket förstod jag att hon tycker att de vita i Kapstaden, som hon kommer ifrån, är förtryckta nu. Jag tror att hon är en blandning för hon har en jättefin brun färg.

När vi var på allsång på första maj förvånade jag vännen med att kunna en annan text till en av sångerna. Jag minns inte vad de sjöng på scenen men jag sjöng "Jesus älskar alla barnen, alla barnen på vår jord, röd och gul och vit och svart gör det samma har han sagt, för han älskar alla barnen på vår jord." Jag har gått på både kyrkans barntimmar och kyrkans miniscouter. När vi hade fått våra gratiskorvar gick vi och satte oss bakom scenen. Det hade ju blivit en dålig allsång när jag inte ens sjöng samma text som alla andra... Kanske jag skulle ha sjungit den där visan för Kapstadstjejen? Själv är jag för tillfället ljusröd.




www.annaskapar.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0