Bokfrågornas ABC

En bokenkät från http://lillaosblogg.wordpress.com/  

1. Alfa var första bokstaven i det grekiska alfabetet. Berätta om en bok som du på något sätt förknippar med Grekland.

2. Adam var enligt Judendomen, Kristendomen och Islam den första människan på jorden. Nämn en bok som handlar om eller är skriven av en Adam.

3. Vilka var de första böckerna du minns att du läste eller hörde när du var barn? Har du läst dem för dina egna eller andras barn?

4. Mänsklighetens vagga finns enligt forskare i Afrika. Berätta om en bok som på något sätt anknyter till denna väldiga kontinent.

1. Antigone av Sofokles. Jag har läst litteraturvetenskap och då läser man gamla greker.

2. Adams bok av Adam Inczèdy-Gombos och Åsa Moberg. Paret Adam och Åsa berättar om Adams depressiva sjukdom.

Adams bok

3. Fabian Sjölejon. En av de första jag läste själv. Mamma och pappa läste Mio, min mio för oss, minns jag.  

4. Tillbaka till livet - Alisons historia av Marianne Thamm. En ung kvinna i Sydafrika blir våldtagen och misshandlad så att det är ett under att hon överlever.

Tillbaka till livet : Alisons historia

Kommentarer
Postat av: Lilla O

Vad spännande böcker du valt ut! Adams bok har jag tänkt läsa, men som så många andra är den bortglömd. Tack för påminnelsen!

2009-11-30 @ 20:35:02
URL: http://lillaosblogg.wordpress.com
Postat av: Ylva

Lilla O. Adams bok är bra, Åsa är ju duktig journalist och kan skriva.

2009-12-01 @ 15:24:47
Postat av: MariaH

så kul idé, jag måste ju hänga på

2009-12-03 @ 16:29:10
URL: http://morellens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0