Att cykla på trottoaren

En insändare i Smålänningen i måndags:
 
Ni som envisas med att cykla på trottoarerna i Ljungby centrum, kan ni inte stanna hemma och titta på tv eller göra något annat i stället?
Flanör
 
Mitt svar var i tidningen idag: 
 
Till Flanör som skrev en insändare om att de som cyklar på trottoarer borde stanna hemma. Exakt var tycker du att man ska cykla någonstans när cykelvägar och vanliga vägar är täckta av snö? Jag ser hellre att elever som ska till skolan och vuxna som ska till jobbet, samt övriga cyklister, cyklar på trottoaren än ute på vägbanan. Om det är två meter fri vägbana och man cyklar där tutar bilisterna, kan jag tala om. Och om man cyklar på sidan där det är en decimeter snö är det risk att man cyklar omkull och trillar ut framför en bil. Att stanna hemma i stället för att gå i skolan eller jobba är inget alternativ. Vi har ju trots allt vinter i det här landet! Naturligtvis ska man visa hänsyn mot övriga, såväl cyklister och bilister som flanörer men vi måste samsas om det utrymme som finns.
 
YR

Det är förbjudet att cykla på trottoarer men när min väg till jobbet ser ut så här tycker jag att jag får det. 
 
Samma väg hem och då cyklar jag på fel sida på trottoaren. 

Kommentarer
Postat av: mor

Toppen! Vi är stolta över att du går i våra fotspår (eeler cykelspår). Varför är det alltid en massa gubbtjyvar som blir vansinniga av att inte få ha trottoaren för sig själva?

Svar: Stolta? Jaha, men det är jobbigt att bli så vansinnig som jag blir av detta!
Ylva

2013-01-24 @ 21:10:06
Postat av: livet

håller med dig !
se livsfarligt ut när dom cyklar på gatan i snömodden

snygg känga du har inhandlat !

Svar: Tack och tack! Kängorna är fodrade så de är varma och goa.
Ylva

2013-01-25 @ 10:22:03
URL: http://www.livetarinterattvist.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0