Om jämställdhet

Maken: Vad har du tänkt göra idag?
Jag: Tvätta, cykla till ICA, ta en promenad, läsa. Du då?
Maken: Jag ska hyvla brädor till ett par fönster. 
 
När jag funderar på hur vi ska ha det jämställt här hemma går det så himla dåligt. Maken gör typiskt manliga saker och jag kvinnliga. Men jag gillar uppdelningen att jag tvättar, handlar, lagar mat och diskar och han gör ungefär allt annat. 
 
Jag är less på prat om att vara feminist
och diskussioner om kön
Det borde vara självklart, visst?
Lika arbete - lika lön
 
Jag hittade ingen bild på våra gamla fönster så jag tar en gammal på när maken sågar upp en vak. 

Kommentarer
Postat av: Znogge

Ja, det borde verkligen vara en självklarhet år 2013 men så är det tyvärr inte :-(

Svar: Nej, det är ju inte det. Det är så dumt att feminist har blivit ett skällsord när det är något fint.
Ylva

2013-03-17 @ 19:11:24
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Jerker Nilsson

Min tanke om jämställdhet är väl att man fördelar det arbetet man behöver göra någorlunda jämnt fördelat mellan varandra tidsmässigt, så att en inte behöver jobba dubbelt så mycket med nödvändigt hemarbete och den andra kan roa sig med mer fritidsintressen typ.

Svar: Ja, eftersom jag jobbar 60% och maken heltid så har jag hand om maten för det mesta. Och eftersom han är praktisk och jag opraktisk får han göra allt som är svårt. Och så tar jag hand om kulturen, hehe!
Ylva

2013-03-17 @ 20:29:51
URL: http://alltidrottalltidratt.blogspot.com/
Postat av: Gunilla

jag tycker jämställdhet är när man är överens och båda är nöjda med hur man delar upp sysslorna...

Svar: Ja, det är en bra definition. Jag hoppas att jag lyckats förhandla bort gräsklippning eftersom det faktiskt är skitjobbigt när jag är allergisk.
Ylva

2013-03-18 @ 13:57:52
URL: http://www.gugge67.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0