Om Sverige och Dalarna

Igår hörde jag vår nya försvarsminister Peter Hultqvist för första gången. Han pratade om den eventuella ubåten i Stockholms skärgård. Det orkar jag inte följa med i för jag är inte särskilt orolig att någon ska attackera Sverige. Vem skulle vilja ha det här landet i oktober?! Däremot var jag nyfiken på hans dialekt och tänkte att det låter som om han kommer från Hedemora ungefär. Han är från Stora Tuna i Borlänge och det är bara ett par mil bort. 
 
Från en dag när jag såg solen, om än blek. 

Kommentarer
Postat av: Znogge

Jag är inte heller så orolig men det borde jag kanske vara. Många verkar vara det inser jag...

Svar: Nej, det var värre med stormakterna USA och Sovjet. I och för sig vet man inte vad Ryssland kan hitta på men jag tror inte att de blandar in Sverige.
Ylva

2014-10-20 @ 20:21:20
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Ruth i Virginia

Stora Tuna - rena landet.
Men deras dialekt är NÄSTAN lika fin som min.
(Ludvika)

Svar: Åh, Ludvika, där pratar de fint dalmål tycker jag. I Hedemora är det lite gnälligt.
Ylva

2014-10-21 @ 03:28:33
Postat av: Gunilla

Ja, ryssarna borde väl semestra i sverige i en något bättare årstid :)

Svar: Fast det kanske är ännu tråkigare i Ryssland.
Ylva

2014-10-21 @ 13:12:52
URL: http://www.gugge67.wordpress.com
Postat av: Ama de casa

Oktober är den bästa månaden ju! Ja... I alla fall så är det min födelsedagsmånad. Det får den all cred för :-)

sv: Det där med cykling fattar jag inte alls. Verkar livsfarligt, oavsett hur reglerna är... :-)

Svar: Oktober i Sverige är tråkigt och november ännu värre! Äsch, cykelbanor, det beror ju på vilket håll man kommer ifrån men jag tycker väldigt ofta att det blir fel...
Ylva

2014-10-21 @ 17:12:09
URL: http://amacasa.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0