Kulturkullan

Vecka 46
 
* Läser: 1947 av Elisabeth Åsbrink. Jag brukar inte läsa historiska faktaböcker men tyckte så oerhört mycket om hennes Och i Wienerwald står träden kvar. Hon är en duktig journalist och har nu skrivit en intressant bok om året 1947.
 
1947
http://www.adlibris.com/se/bok/1947-9789127143708
 
* Lyssnar på: Två naturliga armar med Emil Jensen på Spotify. Album från 2016. Kluriga texter som alltid med Emil som kanske är mera känd för poesi, ståupp och mellansnack.
 
* Veckans klipp: grodor som äter
https://www.youtube.com/watch?v=svjlZf1sx0s
 
* Veckans händelse: Kronobergs bokmässa på Växjö stadsbibliotek på lördag kl.10-16.
https://bibliotek.vaxjo.se/web/arena/kronobergs-bokmassa
 

Kommentarer
Postat av: Znogge

Ibland hittar man ett guldkorn även om genren inte är favoriten!

Svar: Ja, ibland får man gå utanför sin bekvämlighetszon. Denna kan få Augustpriset!
Ylva

2016-11-14 @ 21:52:51
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Ama de casa

Mmm... Smarrigt! :-D

Den stora grodan var lite klumpig först, men sen fann han ju paradiset ;-)

Svar: Först var de ju sega och långsamma innan de satte fart. :-)
Ylva

2016-11-15 @ 10:07:38
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Martin

Nu ligger nog snart snön i Wienerwald igen. Förmodligen på träden också.

Svar: Ja, säkert, och Åsbrink kanske får Augustpriset igen.
Ylva

2016-11-17 @ 23:17:53
Postat av: Martin

Det var den boken du läste för något år sedan, "Än ligger snön i Wienerwald". Men det var väl en annan författare, eller? Hade tänkt att jag kunde skrivit en kommentar även den gången, men gjorde inte det. Wienerwald verkar vara ett populärt ämne, jag kan nog finna ett par exempel till, men måste först söka lite.

Svar: Jag läste "Och i Wienerwald står träden kvar" efter att jag hört Elisabeth Åkerbrink prata om den. Hon fick Augustpriset för den. Skicklig författare!
Ylva

2016-11-26 @ 20:00:54
Postat av: Martin

Nu har jag ägnat en del tid åt att söka, både i din blogg och på nätet. "Än ligger snön i Wienerwald" måste vara en bok jag har tänkt att skriva själv, vilket är fruktansvärt dumt, eftersom jag inte har en aning om vad den handlar om. Men jag vet varför jag tänkte denna titel. Jag körde nämligen omkring i Wienerwald dagen innan jag läste ditt inlägg om träden, och den första(?) snön hade just kommit, och låg nu något oroande i varje kurva (det finns några sådana där). När jag har skrivit färdigt boken får du ett av de första exemplaren, men du ska nog inte låta bli att läsa andra böcker medans du väntar.

2016-11-30 @ 10:38:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0