Äta i Hedemora

(Tidsinställt inlägg på grund av Göteborgsresa.) Det har såklart ätits gott när vi var i Hedemora och hälsade på mina föräldrar. 
 
På väg hem till Hedemora åt vi på Sväng Inn i Katrineholm. Jag åt Kycklingtallrik-Målet på bilden och det var oväntat gott för att vara snabbmat!
 
I Hedemora drog jag med maken till Lappens gatukök. Det blev utnämnt till Sveriges bästa (1994) i Expressen och lever på det ryktet fortfarande. 
 
Man får stora portioner mat och de säljer glass i lösvikt, 18 kr/hg. Sådana här stora bägare borde alla glasskiosker ha! Det får ju inte plats mer än tre små kulor i vanliga bägare. Vi köpte fem kulor för 82 kr. 
 
Ett annat måste i Hedemora är Café Wahlman. De har gott fika, men mest är det för att det är stadens finaste hus! 
 
En kväll var vi bjudna på grillkväll hos min brors familj (det är inte deras barn allihopa) i deras stuga vid Dalälven och där sitter man fint under deras äppelträd. Sedan har vi ätit gott och mycket hela tiden hemma hos mamma och pappa, det gör man alltid! 
 

Kommentarer
Postat av: Ami

Så trevliga dagar ni har haft hos dina föräldrar. Och massor av god mat verkar det som :)
Ha det så trevlig även i Göteborg!

Svar: Att hitta godsaker är min specialitet! :-) Tack, Göteborg var också kul!
Ylva

2018-07-13 @ 11:23:01
URL: http://rendahlispanien.wordpress.com
Postat av: Znogge

God mat och dryck hör verkligen sommaren till :D

Ha det gott i Göteborg också :D

Svar: Tack! Det var gott och bra på alla sätt. :-)
Ylva

2018-07-13 @ 11:34:12
Postat av: Gunilla

Ni ser ut att haft det kanon i Hedemora :)

Lappens tycker jag också har väldigt smakrik mat för att vara snabbmat, inte bara mängden som gör att dom är populära.

Det var standard att äta på lappens när man hade varit på krogen i "stan", tunnbrödsrulle oftast och den "orginallappens" alltid : SKA DE VARA MEERA MOOS ?? :)

Svar: Jag har inte ätit mat där så många gånger, men var en av Lappens "glassflickor" som började fråga efter glass kring påsk. Proffsvåffla, med tolv kulor glass i en sådan kartong som man brukar äta korv och mos, är en klassiker som tyvärr inte längre finns... Just det; "mera mos" kommer jag ihåg! Haha!
Ylva

2018-07-13 @ 11:51:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0