Ljungbergmuséet

Jag brukar promenera förbi Ljungbergmuséet. Sven Ljungberg var en konstnär som bodde här och muséet har nu blivit Kronobergs läns museum för bildkonst och tar in intressanta utställningar från olika håll.
 
Muséet är byggt framför Svens hus som skymtar i bakgrunden. Hans födelsehem ligger också i samma kvarter.
 
Det ligger flera små söta hus på tomten.
 
Det här är en bevarad del av en biografentré.
 
Detta också.
 
Svens pappa Elof var målarmästare och känd för sin speciella färgsättning och det finns många hus i staden som har hans färger, särskilt dörrar är ofta Ljungberginspirerade.

Kommentarer
Postat av: Znogge

Det var verkligen många söta och speciella hus där. Fint att de bevarats.

Svar: Ja, det är kul att de får finnas kvar. Biografhusen räddades när de rev bion.
Ylva

2019-04-15 @ 19:31:39
URL: http://znogge.wordpress.com
Postat av: Ama de casa

Oj vilka söta små hus! Gillar särskilt det på tredje bilden med den utanpåliggande trappen. Fast jag vet inte om jag skulle gilla att gå i trappen... ;-)

Svar: Jag är nyfiken på vad som finns där uppe. Men visst är det lite svindlande där ovanför slänten.
Ylva

2019-04-17 @ 08:51:55
URL: http://amacasa.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0