Mera Ljungberg

Här bodde konstnären Sven Ljungberg tills han dog. 
 
Jag var där och sorterade hans böcker. En dag berättade han att han hade lite ont i armarna och det tyckte jag inte var så konstigt eftersom han då var 90 år gammal, men det var för att han hade klättrat omkring och beskurit sina äppelträd dagen innan! Han var en riktigt häftig gubbe, som levde tills han var 96. 
 
Han har gjort dörren på huset och målat den i guld. 
 
Här är huset där han föddes. 
 
Och nu kommer några exempel på färgglada dörrar som är målade eller inspirerade av Ljungbergfamiljen. 
 
Det här huset är fint blått, tycker jag. 
 
Jättefin dörr, men den behöver målas. 
 

Kommentarer
Postat av: Znogge

Vilka vackra dörrar! Den sista behöver dock målas som sagt och det hoppas jag att någon gör så att den inte förfaller.

Svar: Ja, hoppas att de tar sitt ansvar och fixar till den fina dörren. Om man bor sådär fint, måste man ta tillvara på det.
Ylva

2019-04-16 @ 20:41:32
URL: http://znogge.wordpress.com
Postat av: Ama de casa

Vilken krutgubbe! :-)
Vackrast av alla fina dörrar tycker jag nog att gulddörren var :-)

Svar: Gulddörren är riktigt fin! Massor med roliga djur på. Han var speciell och ofta arg, men jag fick ju träffa honom privat och då var han väldigt rolig!
Ylva

2019-04-17 @ 08:53:55
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Gunillan

wow beskära träd i 90 årsåldern, tufft ! eller lite galet.

Men, hörde om en som själv bytte däck på sin bil. Man funderar om det ens är bra att köra bil vid den åldern, men det är väl olika från person till person :)

Svar: Oj, jag skulle säga "inte så bra idé att köra bil". Visst finns det de som är pigga men ofta ser de dåligt, hör dåligt och har dålig reaktionsförmåga, men säger "jag har kört bil i femtio år utan problem".
Ylva

2019-04-17 @ 15:46:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0