JUL

Jag sökte på "jul" på Tidal (som vi har i stället för Spotify) och fick träff på en fransk rappare! Hälsningar från ett informationssökningsproffs. 
 
De har förresten avancerat julpynt i entrén till vår högskoleutbildning CIL, Centrum för informationslogistik. 
 
Idag fick jag höra talas om en bok om en isländsk fotbollsspelare som heter Gudmundur Benediktsson men kallas Gummi Ben! (Det blir inte lika roligt på isländska för gummiben heter gúmmíbein, tror jag.) 
https://en.wikipedia.org/wiki/Gu%C3%B0mundur_Benediktsson
 
Ur dagboken: 891219: Åsa sa inte så mycket men jag och Roffe gaggade. Han sa att han har en video ibland. De är tre som delar på en. -För jag är en fattig ung man.

Kommentarer
Postat av: Znogge

Så där ja, pyntet det tar sig men en rappare och julmusik... Nja...

Svar: Nej, jag gillar inte rap, men han kallas alltså JUL och musiken var rätt okej.
Ylva

2019-12-19 @ 21:52:39
URL: http://znogge.wordpress.com
Postat av: gunilla

måste vara Islands sämsta fotbollsspelare om man heter Gummi Ben :)

Svar: Visst låter det som en dålig ordvits! Typ Finlands sämsta trädgårdsmästare Maski Hallonen. :-)
Ylva

2019-12-20 @ 10:27:37
Postat av: Ama de casa

Haha! Gummi Ben... Har säkert berättat det förut, men du kan få en julrepris ;-) Anders hade en jobbarkompis som hette Lage i efternamn och hans föräldrar hade förärat honom med förnamnet Sam. Undrar hur dom tänkte där? Och dom var svenskar allihopa...

Vi köpte vår första video 1982. Det var då dom hotade med extraskatt och vi ville inte slösa pengar på skatt. Efter det blev det bara billigare och billigare med videoapparater... Att hyra filmer var svindyrt! Minns att det på Pressbyrån kostade 50 spänn per rulle.
Vår dyrköpta video hade en feature som vi inte såg förrän vi packade upp den hemma - en fjärrkontroll! Fast den var kanske inte av det mest avancerade slaget, det fanns "fort framåt och bakåt" och "play". Ville man exempelvis pausa fick man hasa sig fram till apparaten. Dessutom bestod fjärrens kontakt med videon av en fyra meter lång sladd. Haha! Det var tider det :-D

Svar: Haha! Ja, det berättar du ibland men det är fortfarande nästan lika roligt som första gången! :-) En kompis berättade om en tysk familj som hon känner som hette Fick. På tyska är det lika dumt som att heta Fuck i England. De flyttade till Sverige, där det ju hade varit okej att heta Fick, men då bytte de namn till Overdick! Ett gammalt släktnamn. :-)
Det dröjde länge innan min familj köpte video, in på 90-talet tror jag.
Ylva

2019-12-20 @ 11:19:05
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Ama de casa

Haha! Käckt namnbyte där. I Sverige kan ju nästan alla engelska och jag kan tänka mig ifall dom åker till England eller nåt annat engelskspråkigt land, att dom vanligtvis ganska allvarliga tulltjänstemännen inte kan låta bli att dra på smilbanden :-D
(Får man ha hur långa meningar som helst? Nåja. Jag lyckades i alla fall klämma in ett komma där i mitten nånstans).

Jag ska försöka sluta tjata om han Sam Lage. Har precis skrivit upp "extra minneskort till hjärnan" på min önskelista till Tomten, så det KAN gå :-D

Svar: Man får absolut ha hur långa meningar som helst, men jag är bäst på att få ihop korta om man ska vara grammatiskt korrekt. :-) Jag har ju just varit på föreläsning och lärt mig att motion är det bästa för att hålla hjärnan igång. Ganska tråkigt råd, när jag helst vill gå i ide under en filt, men jag ska försöka skärpa mig.
Ylva

2019-12-21 @ 11:29:32
URL: http://amacasa.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0