Matmässa

Jag åkte till Växjö och gick på en stor matmässa med över hundra matproducenter.
 
De har satt upp ett enormt partytält över hela Stortorget! 
 
Elever från restaurangprogrammet på Ryssbygymnasiet hade en stor servering med Smålandsstaket runt (eller gärdesgård som vi säger i resten av Sverige). 
 
Vanliga människor köpte mat som korvar, grönsaker och ostar men jag köpte honung och marmelad och dessutom en strutstvål, gjord på strutsfett. 
 
På Konserthuset hade de regionfinal i Årets ekokock. 
 
I Konserthusparken bjöd matsvinnköket på buffé som man fick betala för vad man tyckte det var värt, men det var jättelång kö och jag hade provsmakat mig genom mässan så att jag redan var mätt. 

Kommentarer
Postat av: Znogge

Kul att återanvända matsvinnet så. Hoppas det inte kastas i vanliga fall.

Svar: Jo, det är sådan mat som skulle kastats annars! Förra året fick de in nästan 50 000 kr på buffén och jag har inte hört årets summa, men det blir nog något liknande.
Ylva

2019-09-14 @ 21:10:13
URL: http://znogge.wordpress.com
Postat av: Ama de casa

WOW! Det där är vad jag kallar för ett PARTY-tält det :-)

Kul att du har köpt en strutstvål! Nu behöver du bara hitta en struts som du kan tvätta ;-)

(Har jag förresten berättat om mina studier av "strutsars naturliga beteenden i ett hägn"? Jag kan säga som så att jag gav upp efter ett par dagar. Dom studerade mig nästan mer än vad jag studerade dom... ;-) )

Svar: Haha! Jag minns inte att du studerat strutsar. Knasiga djur som man inte ska reta upp... så jag ska inte försöka tvåla in någon! :-)
Ylva

2019-09-15 @ 05:03:17
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Ami

Vad trevligt!
Men strutstvål lät lite annorlunda :)

Svar: Jag tyckte det lät lite läskigt när jag läste på den att den är gjord på strutsfett, efter att jag köpt den... Men den luktar citron och gott. :-)
Ylva

2019-09-15 @ 10:58:39
URL: http://rendahlispanien.wordpress.com/
Postat av: Gunilla

Sådana där arrangemang brukar vara trevliga.

Vad använder man kakhonungen till undrar jag... :)

Svar: Jag har inte provat än, men man kan äta den som godis och så blir det som tuggummi sa han, men maken som hade bikupor när han var liten säger att man tuggar på det och så spottar man ut vaxkakan. Jag får se hur det smakar. :-)
Ylva

2019-09-16 @ 10:18:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0