Fårklippning

Idag har vi klippt får. 
 
Den här behövde det mest och hon är svår att få tag i, så det var tur att vi fick fast henne till slut. 
 
Frigående höns och fastställt får. 
 
Den här är inte så rädd men rastlös och ville inte alls stå stilla. 
 
Vi köpte henne som ettåring och då var hon brun, som här vid öronen, men när vi klippte henne kom det fram ett grått får! 
 
Ur dagboken 900418: Sedan åkte vi till Michelstadt. Där fanns det ett kul hus som varit rådhus förut. Det var ett korsvirkeshus på pålar. På tillbakavägen tänkte de andra titta på ett romerskt bad. Jag stannade i bilen. De såg bara en massa kullvälta träd. 

Kommentarer
Postat av: Ama de casa

Då har ni en sån där klippmanick va? Ser inte riktigt på bilderna vilket verktyg som används.
Det var värst så snabbt det där fåret blev gammal och gråhårig... ;-)

Haha! Du gjorde rätt som stannade i bilen. Kullvälta träd är inte så kul att titta på :-D

Svar: Verktyget är inte med på bild, det är en gammaldags fårsax. Jag har sett dina klipp från Australien, eller något fårland, där det tar ett par minuter att klippa med maskin. Vi lånade en klippmaskin en gång, men då blev fåren ännu räddare för att den lät så högt så vi återgick till traditionell klippning. Nej, det var en konstig sevärdhet... :-)
Ylva

2020-04-19 @ 10:05:45
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Lisa

Åh vad söt fåret är. Så mysigt det måste vara med både höns och får :)
Roligt att fåret blivit gråhårig :)

Ha en fin söndag kram <3

Svar: Visst är fåren söta! Det var så konstigt, för båda våra bruna får blev grå när vi klippte dem. Kram!
Ylva

2020-04-19 @ 10:50:10
URL: http://familjenkaotisk.blogg.se
Postat av: ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★

Åh så mysigt det ser ut :). Just får är något jag skulle vilja ha, och höns. Om jag bodde i hus alltså, det är djur jag tycker om :).

Svar: Ja, får och höns är trevliga och lättskötta. Vi bor i stan men har en liten gård med får och höns som min man åker och ser till varje dag. Jag åker dit när det är fint väder. :-)
Ylva

2020-04-19 @ 12:32:54
URL: http://www.saramadeleine.se
Postat av: znogge

Kan tänka mig att de inte står still på befallning. Skönt att bli av med vinterpälsen i alla fall!

Svar: Du vet en del om kamning, men det slipper vi som tur är. :-)
Ylva

2020-04-19 @ 20:29:27
URL: http://znogge.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0