Husbränder

Arktitekten Alvar Aalto hade en möbelfabrik som hette Artek i Hedemora men nyligen brann byggnaden ned. Jag kände inte till fabriken när jag bodde i Hedemora, men på senare år har den varit museum. Det är ju jättetråkigt när sådana gamla kulturarv försvinner. 
 
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=7448286
 
Här hade vi också en brand igår, när en toffelfabrik brann. 
 
Maken körde förbi där på väg hem från stugan och sa att polis och räddningstjänst hade fullt upp med att fösa iväg folk som stod i vägen och för nära. Vad är det för fel på människor? 
 
Ur dagboken 900416: Det är kul att titta på folk. Mamma och pappa tittade nostalgiskt på en tennisplan där de tältade förut när de hade fel på bilen. 

Kommentarer
Postat av: Znogge

Det var inga goda nyheter. Det är alltid en sorg när kulturarv försvinner.

Svar: Väldigt tråkigt och så mycket jobb som en liten förening lagt ned till ingen nytta nu.
Ylva

2020-04-16 @ 21:13:52
URL: http://znogge.wordpress.com
Postat av: Ama de casa

Fy vad tråkigt... Ja, vad är det för fel på folk?

Tälta på en tennisplan? Hur tusan får man ned tältpinnarna?

Svar: Tennis på gräs finns ju, men vad tycker tyskarna om att man tältar på deras tennisplaner undrar jag. Ingen minns, mysteriet tätnar...
Ylva

2020-04-17 @ 10:05:37
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Anonym

Vi har väl aldrig tältat på en tennisplan!

Svar: Mamma och pappa. Jo, dagboken talar alltid sanning, men den var möjligen något annat på den tiden. Det kan ha varit i Würzburg.
Ylva

2020-04-17 @ 14:10:00
Postat av: Gunilla

Ja, alltså folk är inte kloka..

Jag såg att det hade brunnit i Hedemora, jag fick nog inte kläm på vilken byggnad det var dock

Svar: Jag fick höra talas om möbelfabriken när de visade från Hedemora på Halv åtta hos mig och det är nog ganska nyligen den blivit museum. Jättetråkigt för dem som jobbat med det!
Ylva

2020-04-17 @ 14:29:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0