Om tänder och stränder

Idag var jag hos tandläkaren på vanlig kontroll, men det kostade ändå drygt 800, tråkigt. 
 
Varför döper man folktandvården till Solrosen? 
 
I april såg det ut så här vid ån, efter översvämningen; en ny sandstrand! 
 
Jag som inte ens tycker om sandstränder tänkte ändå att jag skulle prova att ligga där och sola, men det har redan vuxit igen. Nu blir jag lite osäker på om det här är samma ställe, men ingen av de sandbanker som kom fram i översvämningen finns kvar. 
 
Jag solade här i stället och vi var några stycken vid åkanten, det kom till och med en familj med två kanoter och paddlade iväg. Jag gick bara i upp till knäna, det var väldigt skräpigt med björkfrön och annat skräp. 
 
Ur dagboken 900804: När vi fått upp tältet åt vi smält glass och salta pinnar och sen provlåg vi tältet. Sen badade vi och välte kanoterna. Det var svinroligt. 

Kommentarer
Postat av: znogge

Själv älskar jag sandstränder men det har väl inte undgått någon ;-) I en å skulle jag aldrig våga mig i för att bada. Jag måste se bottnen! Så feg är jag ;-)

Svar: Haha! Det vore ju synd om du som bor vid en av landets finaste stränder inte ville ha sand! Jag har köpt särskilda plastskor att ha när jag badar på konstiga ställen. På botten vill jag ha sand, annars får det gärna vara djupt så att man inte behöver gå på bottnen...
Ylva

2020-08-04 @ 21:32:14
URL: http://znogge.wordpress.com
Postat av: Ama de casa

Mina besök hos tandhygienisten brukar kosta 50 euro, och då plågar hon mig i typ en timme.

Skönt att slippa sand mellan tårna skulle jag tycka :-) Såg himla fint ut i alla fall.

Se där! Där kom tältet upp. Om det hade gjort det tidigare hade jag inte behövt undra om ni sov under bar himmel ;-)

Svar: En timme, då får du en rejäl genomgång av tänderna! Nu fick jag rådet att använda "julgranar", små tandstickor med spröt på, så det får jag se om jag orkar göra varje dag. Pärlor för svin att ni bor vid en sandstrand! Jag blir själv lite förvirrad över att vi provlåg tältet andra natten. :-)
Ylva

2020-08-05 @ 10:17:55
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Lisa

Det är verkligen dyrt att gå till tandläkaren. Inte konstigt att folk får dåliga tänder.
Mysigt med en ny liten sandstrand :)Ser verkligen idylliskt ut :)

Kram <3

Svar: Ändå har vi det bra i Sverige! Jag brukar reagera på att många har dåliga tänder i England, de har inte råd att laga. Det var en söt liten sandstrand där ett tag. :-) Kram!
Ylva

2020-08-05 @ 12:41:36
URL: http://familjenkaotisk.blogg.se
Postat av: Lena i Wales och Spanien

Tandläkare, inte kul, däremot dyrt.
Fina bilder här och nedan från Ljungby.
Sandstränder är egentligen inte mitt ideal, klippor vill jag ha.
Ha det skönt!

Svar: Jag är glad att jag har bra tänder, som aldrig behöver lagas. Det kan ju blir riktigt dyrt! Jag gillar också klippor, eller gräs. Ha det bra!
Ylva

2020-08-05 @ 13:41:34
URL: http://lenaiwales.wordpress.com
Postat av: Emma Engström

Tråkigt att det ska va en så stor summa just för att kolla tänderna, men hellre det än att man ska gå med kanske dåliga tänder! 😂 härliga bilder! ❤️

Svar: Jag fick ändå 600 kr i avdrag på något sätt så jag får vara glad ändå. Absolut ska man vara glad och jag är jättenöjd med att aldrig ha lagat några hål. :-)
Ylva

2020-08-05 @ 21:10:02
URL: http://nouw.com/emmaengstrom
Postat av: Ama de casa

Jag är så rädd där i tandläkarstolen och hygienisten är snäll och tar det superlugnt. Dessutom får hon inte använda så mycket av såna mojänger som låter. Det tar tid att göra "manuellt".
Men visst blir det ordentligt gjort!
(När det låter om manickerna så är gråten inte långt borta. Jag brukar försvara mig med "Ju tommare huvud, desto större resonans..." ;-) ).

Svar: Stackare, som blir så rädd för låtande manicker! Jag blev glatt överraskad att det inte gjorde ont som det brukar när hon tog bort tandsten, de har någon ny teknik så att det inte kändes så farligt.
Ylva

2020-08-06 @ 09:14:42
URL: http://amacasa.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0