Foklparken?...

Igår tog jag med väninnan på musikteater. 
 
Först blev det inställt pga sjukdom och sedan hade någon bråttom när de gjorde nya biljetter... 
 
Det var en kul presentation av folkparkslivet på 50- och 60-talet. Min danska väninna tyckte att det var intressant och hon är väldigt fascinerad av svenska bygdegårdar/hembygdsparker/folkparker. 
 
Sedan åkte jag med henne till stugan för vi är stuggrannar. Jag åker mest dit när det är fint väder annars, men nu bjöd de oss på middag så vi sov över i stugan. En god nyhet är att grundvattnet nått upp till normalnivå igen. 
 
Våra dammar är större än någonsin! 
 
Ur dagboken 900216: Jag har inte sett Marcus alls idag, men Marit och jag gick en kumrunda upp till Trädstigen och spanade. 
 
(Kumrunda är ett eget ord, vi sa att vi var ute och kumade när vi förföljde killar.)

Kommentarer
Postat av: Ama de casa

Folkparkerna var högst levande även på 70-talet. Jag såg till exempel ABBA där 1974. Min gissning är att dom hade bokat den spelningen innan dom vann i Brighton det året ;-)

Hmm... Jag tror bestämt att du var lite småkär i Marcus? ;-)

Svar: Åh, vad häftigt att ha sett ABBA! Jag har varit på lite folkparksgrejor, till exempel dansade jag folkdans i folkets park (ultrafolkligt) när jag gick i tvåan. Ett annat ord man kan använda är fixerad... :-)
Ylva

2020-02-16 @ 23:24:10
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Ama de casa

När jag och kusin Nikki bodde i Norrköping hade vi tänkt gå på Paradiset (ett disko) en fredagskväll. Vi gjorde nåt annat i stället, minns inte vad.
Dagen efter läste jag i tidningarna att ABBA hade gjort en överraskningskonsert på Paradiset på fredagen.
GAAAHHH!!! Det stör mig fortfarande att vi ändrade våra planer.
Men, men. Det innebär ju att jag nästan har sett ABBA live två gånger ;-)

Svar: När bodde ni i Norrköping? Mina föräldrar kommer därifrån, eller Åby och Skärblacka, så jag har varit mycket där hos mor- och farföräldrar. Paradiset känner jag inte till. Var glad att du sett ABBA! Jag ska åtminstone på en Mamma Mia, the Partykväll i höst. :-)
Ylva

2020-02-19 @ 12:49:19
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Ama de casa

Vi bodde tillsammans i en lägenhet i Norrköping i två år (1978 - 1980) då vi gick djurvårdarlinjen tillsammans. Studier i Norrköping och praktik på Kolmårdens djurpark.
Mamma Mia har jag bara sett första filmen på TV med en suckande Anders bredvid. Ja, han var egentligen tyst, men jag vet vad han tycker om den typen av filmer där dom helt plötsligt brister ut i omotiverad sång och dans. Så jag "hörde" suckarna även fast han var tyst. Dom visade uppföljaren på senaste kryssningen, men vi gjorde annat. Det enda jag tvingar honom att se är Schlagern. Haha!

Skulle gärna gå på en sån där partykväll också :-)

Svar: Då kanske vi varit på Kolmården samtidigt. Jag är född -74 och vi var där ibland när jag var liten. Särskilt kul med delfinariet! :-) Senaste mellon passade maken på att så några lökar och meka med en gammal moppe. Sådana där suckar som man liksom hör fast de är tysta kommer från honom också när det är musikal. ;-)
Ylva

2020-02-20 @ 12:44:46
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Ama de casa

Det var roligt med delfinerna (även fast jag tycker det är roligare med dom ute där dom hör hemma).
När jag praktiserade på delfinariet så fick vi simma med dom och "åka fena". Gick man runt bassängen så kom det alltid nån boll farandes - dom ville leka :-)
En av delfinerna - Pippi - var himla duktigt på att välta i hela fiskhinken till sig själv istället för att vänta på att hon fick dom en och en. En annan - Skipper - var gammal och lite senil. Han provade alla möjliga trick till tecknen man gjorde och när han äntligen fick "visselpipan" (belöningen för att han gjort rätt) så blev han alldeles till sig och hoppade runt och "kvittrade" en himla massa :-)

Ooops... Nu for jag iväg i nostalgi igen. Sorry!

PS: När jag skriver såna här långa kommentarer så markerar jag allt och gör ctrl-C innan jag skickar. Har blivit av med kommentarer tillräckligt många gånger så jag är lite förutseende och kan göra om och bara trycka ctrl-V :-)

Svar: Det måste vara helt fantastiskt att simma med delfiner! Det här känner jag att jag har skrivit förut, men jag tyckte att det lät lustigt när pappa berättade att han storknat med delfiner i stället för att snorkla, för det kom in vatten hela tiden... :-) Jag vet inte riktigt hur det funkar med kommentarer, det kanske finns någon gräns för hur långt man ska skriva... men bra att du har ett knep! :-)
Ylva

2020-02-21 @ 10:58:32
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Ama de casa

Gör man så (kopierar texten) då går den oftast in alldeles utan problem, precis som den gjorde nu :-D

Hmm.. Konstigt det blir ibland. Hur kommer man från Folkparker till Delfinarier i en kommentarstråd? Ja, via ABBA och Norrköping då, kanske :-D

Svar: Ja, det var någon koppling där med ABBA och folkparker. Jag vill gärna se både delfiner och ABBA i det vilda. :-)
Ylva

2020-02-21 @ 11:02:13
URL: http://amacasa.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0