Spärrade plastkort

För skojs skull har jag spärrat båda mina viktigaste plastkort. Hahahaha (galet skratt)... 
 
ICA-kortet slutade att fungera och har kanske avmagnetiserat sig självt och när jag fick en oväntad kreditupplysning spärrade jag mitt Mastercard. Dels för att det stod i tidningen att flera här har fått kreditupplysningar de inte bett om och blivit kapade och dels för att det har hänt mig förut.
 
Fan... (Trojas fans shop.)
 
Jag tycker så illa om det här kontantfria samhället vi håller på att hamna i! Tänk till exempel om man fått plånboken stulen, bytt namn, tappat korten, koderna eller vad det nu är. Det tar ungefär en vecka att få nya kort. 
 
Det händer en massa onödiga saker nu; min klocka tappade siffrorna och sedan stannade den. Då bytte maken batteri i en gammal klocka så att jag inte behövde lämna in den, vilket var tur för jag är oerhört beroende av armbandsur! Min filofax är kvarglömd i Växjö och nu håller jag hårt i min nya mobil för jag orkar inte med mera sådant här trassel!
 
Från en utställning på Elak form i Växjö på kulturnatten; en rund tavla med namnet Rund tavla. Ganska snäll form, tycker jag. 
 
Ur dagboken 900208: Marcus har lytt Åsas och Marits råd. Han har klippt sig! 

Kommentarer
Postat av: Znogge

Då var det helt rätt att spärra kortet. Oväntade kreditupplysningar är verkligen ett varningstecken :-(

Svar: Det är det! Förra gången jag drabbades kom det kreditupplysningar från två företag jag absolut inte handlat av... Denna gång gick det inte att se vem som begärt det, också skumt...
Ylva

2020-02-08 @ 14:09:44
URL: http://znogge.wordpress.com
Postat av: Lisa

Bra att du spärrade kortet :) Det där med kontantfritt samhälle är på både gott och ont tyvärr kram

Svar: Ja, nu behöver jag inte oroa mig, det kändes lika bra att spärra det innan jag blir utsatt för brott.
Ylva

2020-02-08 @ 14:24:20
URL: http://familjenkaotisk.blogg.se
Postat av: Ama de casa

Ja, det är verkligen synd om dig! (Fortsättning på mitt svar till dig på din kommentar i mitt inlägg).

Det kontantlösa samhället är - tack och lov - en bra bit bort här i Spanien. Jag är mycket för kontanter, känns mer "riktigt" på nåt vis. Speciellt om det är mindre belopp.

Vi spärrade också ett kort i lite vild panik en gång när det kom en "konstig" betalning med en märklig summa på det tidigt en söndag. Sen visade det sig att det var en betalning som var helt riktig, ett hotell i London hade tagit betalt för den första natten av tre en vecka i förväg. Den konstiga summan berodde på att den var gjord i pund. När vi hade sökt en stund på Google på den otydliga texten på betalningen fattade vi att den var rätt. Tyvärr fanns det inget "ospärra" att tillgå :-)

Hmm... Om din klocka hade tappat siffrorna, hur vet du då att den stannade? Nåja. Huvudsaken att det ordnade sig på ett bra vis.

Illa att sekundärminnet är kvarglömt i Växjö - en olycka kommer sällan ensam...

Hoppas att Marcus har klippt sig "några" gånger till sen dess :-D

Svar: Oj, tack för ett långt svar! Vilken tur att det fastnade så att du inte behövde skriva om det flera gånger! :-)
Det är väldigt sårbart detta korthanterande, tänk om det blir ett längre strömavbrott eller så. Jag tycker även att barn, gamla och andra som inte har kort ska kunna handla.

Jag har nog inte sett Marcus sedan 90-talet och hoppas verkligen att han har klippt sig. Annars är han ett slo med tre meter långt hår, hehe...
Ylva

2020-02-08 @ 18:11:19
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Emma Engström

Det är ju så jobbigt när saker och ting börjar krångla på en och samma gång, man blir ju galen haha! <3

Svar: Visst är det typiskt! Som tur är kan jag låna pengar av min man, men många ställen tar bara kort!
Ylva

2020-02-09 @ 12:10:50
URL: http://nouw.com/emmaengstrom
Postat av: Gunilla

Så bökigt när man måste spärra kort...

Svar: Det är besvärligt, jag hade hoppats att mitt nya Ica-kort skulle komma idag men inte då.
Ylva

2020-02-10 @ 10:14:14
Postat av: Ama de casa

När vi flög till Mexiko från USA 2014 så tog Anders - i mitt tycke - ut en onödigt stor summa i USD innan vi åkte. När vi sen blev överfallna av orkanen Odile och totalt bortkopplade från omvärlden i tre dygn så framgick det tydligt att ibland stämmer det väldigt bra att "Cash is king". Ingenting fungerade, ingen el, inget vatten, inget internet (såklart). Inte ens bankomaterna funkade och det gick inte betala med kort heller.

Däremot funkade dollarna, och det där med att det var onödigt mycket kontanter han hade med sig, det tog jag raskt tillbaka :-)

Svar: Vad bra att era dollar funkade då och att ni hade med er så många!
Ylva

2020-02-10 @ 10:22:53
URL: http://amacasa.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0