Mormödrars namnsdagar

Imorgon skulle våra mormödrar ha haft namnsdag; min hette Hildur och makens hette Hilda. 
 
Min mormor i sitt kök i Jursla utanför Norrköping 1996. 
 
Makens mormor i Southend, England, 2009. Jag saknar dem och jag saknar att åka till dem. Mina mor- och farföräldrar bodde alla kring Norrköping och nu kommer jag liksom inte dit längre.
 
Min mormor kom från Småland, Eksjötrakten, och blev glad när jag träffade en smålänning och flyttade till Ljungby fast hennes koppling just hit inte var så bra, hon hade en elak moster här... Jag hoppas att vi snart kommer iväg till Southend igen och tycker att det kan vara kul för maken att åka dit också och minnas sin bakgrund. 
 
Ur dagboken 900117: En lite rolig händelse var förstås att pappa lånade ut sin cykel till Runar. När jag kom till skolan mötte jag dem vid pappas cykel och frågade dem vad de höll på med. Pappa sa att Runar skulle låna hans cykel för att det var sånt bra cykelväder (snorhalt) och cykla till Regnbågen eller vad det var. 
 
(Tur att jag var lättroad ändå, och tyckte att det var kul att pappa lånade ut sin cykel till en annan lärare som skulle cykla till en förskola.)

Kommentarer
Postat av: Znogge

Visst saknar man den äldre generationen. Maken din är verkligen lik sin mormor!

Svar: Jag är ändå glad som fick ha mina far- och morföräldrar så länge. Visst är maken lik sin mormor! Det är kul att se.
Ylva

2020-01-17 @ 21:37:57
URL: http://znogge.wordpress.com
Postat av: Lisa

Vilka söta gamla tanter <3 Festligt att dom har namnsdag på samma dag, att deras namn var så lika :) Förstår att du saknar dom kram

Svar: Visst var de fina! Jag har aldrig tänkt på att de hade samma namnsdag för vi har aldrig firat det och i England har de inte samma dagar. Kram!
Ylva

2020-01-18 @ 08:51:19
URL: http://familjenkaotisk.blogg.se
Postat av: Ami

Visst är de saknade! Men jag hoppas ni kan åka tillbaks!
Och jag säger som Znogge att din make är verkligen lik sin mormor :)

Svar: Ja, vi pratar om att åka till England och jag hoppas att det snart blir av. Visst är han lik sin mormor!
Ylva

2020-01-18 @ 11:48:39
URL: http://rendahlispanien.wordpress.com/
Postat av: Ama de casa

Vilket lustigt sammanträffande att era fina mormödrar hade samma namnsdag trots att dom hette olika.

Att vara lättroad gör livet mycket roligare :-D

Svar: Jag tror inte att jag tänkt på det innan, för jag brukar inte fira namnsdagar, men visst är det lustigt! Särskilt när man är lättroad. :-) Borde inte Sam och Lage ha namnsdag på samma dag, förresten? :-)
Ylva

2020-01-18 @ 15:20:35
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Ama de casa

Haha! Dom har säkert samma namnsdag, eller i alla fall så borde dom ha det :-D

Svar: Vi får försöka få in det i almanackan! Jag undrar vem man ska vända sig till om namnsdagar. Haha...
Ylva

2020-01-19 @ 14:27:36
URL: http://amacasa.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0