Ny metro i Köpenhamn

Före denna helg har jag inte varit i Köpenhamn sedan i augusti, alldeles för länge sedan! Det har hänt grejor sedan sist. 
 
De har öppnat en ny metro, en ringlinje med sjutton stationer. Jag åkte runt hela och satt längst fram med alla barn. Det är som att åka bergochdalbana fast utan berg och dalar. 
 
Så här ser stationen på Kongens Nytorv ut.
 
Som tur är har de återställt torget så att det ser fint ut igen. 
 
Tyvärr har de byggt bort halva Rådhuspladsen för en metrostation, så det kommer att bli kaos när 20 000 fotbollsfans/homosexuella/demonstranter eller vad det nu är ska samlas där. 
 
Ur dagboken 900107: Sista dagen på jullovet. Bäst att njuta. Jag gick upp vid halv tolv. 
 

Kommentarer
Postat av: Lena i Wales och Spanien

Bra plats på tåget!
Roligt med lite Köpenhamnsbilder också.
Ha det bra!

Svar: Det är väldigt högteknologiskt med förarlösa vagnar och kul att sitta längst fram. Ha det bra, du med!
Ylva

2020-01-08 @ 12:49:23
URL: http://lenaiwales.wordpress.com
Postat av: Gunilla

berg o dalbana utan backar, då skulle jag våga åka också :)

Svar: Haha! Ja, det skulle du nog!
Ylva

2020-01-08 @ 15:12:27
Postat av: znogge

Förarlöst låter varligt men det gick tydligen vägen :D

Svar: Det kändes väldigt tryggt och säkert och det är glasväggar som öppnar sig när man ska kliva på och av så att inte folk kan gå ut på spåren.
Ylva

2020-01-08 @ 20:28:42
URL: http://znogge.wordpress.com
Postat av: Ama de casa

Berg- och dalbana utan berg och dalar? Låter mer som en plattbana i mina öron, men coolt att kunna sitta där framme och kolla :-)

Oj vad morgonpigg du var sådär sista dagen på jullovet :-D

Svar: Plattbana, som de har för småbarn på Liseberg till exempel. Eller som lilla tåget! :-) Ja, där var jag pigg!
Ylva

2020-01-09 @ 10:45:27
URL: http://amacasa.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0