Nordea och Swedbank

Här är vår gamla fina bank!
 
Det står Sunnerbo härads sparbank över balkongen, men nu heter den Swedbank. 
 
Konstigt nog hör det en stor trädgård till banken. Den gamle bankchefen är en kulturkompis och när han var chef anordnade berättarfestivalen gratisberättanden här, det var trevligt! 
 
När det mörknar ser det lite mystiskt ut bakom grinden. 
 
IT-företaget Four office ligger i det här fina huset där vi hade Nordea innan. De verkade sura för att jag bytte till Swedbank när de skulle stänga kontoret, men jag vill ha en bank man kan gå in på. 
 
För länge sedan hette den Nordbanken och loggan är tatuerad i marken. 
 
Jag upptäckte en spännande kaklad tunnel till innergården. Möjligen är den nygjord, de håller ju på med något här. 
 
Men, åh, vilket gulligt trapphus, eller vad nu det runda är!
 
Idag började jag med min lite tjockare höst/vinterjacka och om man drar upp axlarna har man ett inbyggt munskydd. Här ser man att det regnar fast det är så smått så att det inte ens syns i vattenpölarna. 
 
Ur dagboken 901112: De förlorade med tre poäng mot Älvdalen men Britt-Marie Hedlöf är en bra partiledare för Hebas. Varför måste hon gå och se ut om som nån har slagit henne i ansiktet med en tvättlapp? Marit tycker att bomull växer på bommar. 
 
(Jag minns inte vem Britt-Marie var, men Hebas är ett basketlag.)

Kommentarer
Postat av: Znogge

Numera finns ju bara storbankerna kvar och att besöka ett bankkontor är ingen självklarhet längre. Ännu värre är det med posten.

Svar: Jag saknar posten också. När vi hade ett postkontor gick jag dit och fixade en adress åt oss i Runkarp. :-)
Ylva

2020-11-12 @ 21:27:24
URL: http://znogge.wordpress.com
Postat av: Gunilla

Du ser ut som en liten skummis som smyger runt i kvarteren :)

Jag minns Hedlöf... hon var väl även politiker

Svar: Hehe, ja, jag är en liten skummis... Aha, kanske därför hebas kallade henne partiledare. Jag googlade och såg att hon dog i somras, inte så gammal.
Ylva

2020-11-13 @ 08:43:18
Postat av: Ama de casa

Vilka fina bankhus! Fast om du skulle gå in sådär på Swedbank skulle dom kanske larma... ;-) Nuförtiden ser det lite kul ut här då alla går in på bankerna maskerade, skulle dom ha gjort det i början på året så hade nog personalen sagt till att ta bort masken, nu är det precis tvärt om.

Jag vet inte om jag förstod så mycket av dagboken idag...


Svar: Än så länge tror jag inte att det är så många som går in på banken maskerade här, men det blir fler och fler skummisar här också. Nej, det var en hemskt konstig dagbok. Jag vet inte ens om det är Britt-Marie som såg ut som en tvättlapp. Jag googlade och hon hade lagt till namnet Löfgren och dog i somras. Man tar väl inte två lövnamn? Du kanske har någon rolig namnhistoria på lager? ;-)
Ylva

2020-11-13 @ 10:34:09
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Lisa

Vilka fina gamla hus :)
Vad roligt med bankchefen som ordnade berättarfestival. Borde finnas fler sådana människor. Parken ser jättefin ut.

Kram

Svar: Ja, det är så kul med gamla hus som inte bara är fyrkantiga! Sagomuseet arrangerar berättarfestivalen, men bankchefen såg till att en del av programmet hamnade på banken. Tyvärr är parken nog bara öppen för dem som jobbar där. Kram!
Ylva

2020-11-13 @ 13:13:21
URL: http://familjenkaotisk.blogg.se
Postat av: petra

Fina gamla hus o bank, Så fint med runda trappuppgångar bodde i ett sånt hus för många år sedan:) kram

Svar: Åh, har du bott i ett sånt hus! Jag älskar rundningar, balkonger, torn och innergårdar som ofta finns på gamla hus. Kram!
Ylva

2020-11-13 @ 17:28:03
URL: http://mammansprinsessor.blogg.se
Postat av: Ama de casa

Jag tror att jag har tömt namnhistorierna... Fast den här kanske du inte har hört förr:

En kompis till oss vid namn Sune träffade i tonåren på ett par barn i grannskapet när han var ute och traskade. Barnen frågade:
- Är det dig dom kallar Sune?
- Ja, svarade han.
- Jamen vad HETER du då?

Haha! Sune var inte det vanligaste namnet i vår generation. Sune är i samma årskull som Anders.

Svar: Hahaha! Nej, den var ny faktiskt! Vi hade en granne som hette Sune när jag var tonåring. Det låter extra roligt på dalmål. :-) Nu finns det ju en massa Suneböcker, men jag vet inte om det gör att det blivit ett populärt namn. Nu heter alla småpojkar Wille, Sigge, Liam och sådant som jag tycker är konstigt...
Ylva

2020-11-14 @ 10:05:46
URL: http://amacasa.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0