Sagobygden + Unesco

Jag var på en föreläsning om Sagobygden som blivit upptagen på Unescos lista för immateriella kulturarv. 
 
Meg Nömgård som är verksamhetsansvarig på Sagomuseet har varit runt i världen och representerat Sverige och berättartraditionen, fast inte så mycket i år som det var tänkt förstås. Hon är en av våra duktiga berättare och det var intressant att höra om hela vägen fram till Unesco. 
 
Imorgon går gymnasiet här över till distansundervisning igen, förhoppningsvis bara denna vecka och sedan kanske skolan kan öppna igen efter höstlovet. Personalen ska vara på skolan som vanligt och som tur är går vuxeleverna och SFI kvar så vi får lite folk på skolbiblioteket. 
 
Ur dagboken 901019: Becker hade med sig ett band med Volleyboll-Molly med Thorsons. Vi dansade runt salen. Rätt kul. 
 
 

Kommentarer
Postat av: Znogge

Kan tänka mig att det var intressant att lyssna på henne.
Har ni fått in smittan på skolan eftersom det blir distansundervisning?

Svar: Hon är ju såklart proffs på att berätta eftersom det är hennes jobb, men det är ju ändå modigt att prata inför hela världen som hon gör på konferenserna. Ja, nu har vi smitta på skolan och jag tror knappast att det blir bättre efter lovet när folk (till exempel jag) har rest runt...
Ylva

2020-10-19 @ 21:27:28
URL: http://znogge.wordpress.com
Postat av: Ama de casa

Jag visste inte ens att Unesco hade en sån lista. Ooops...
Låter oroväckande det där med att det blir distansundervisning igen.

"Volleyboll-Molly med Thorsons"? Dom kände jag inte till heller. Ooops... Idag får jag "briljera" med min okunskap ;-)

Svar: Det visste inte jag heller förrän Ljungby hamnade på den. :-) Synd om elever och lärare nu. Torsson heter de, men jag ändrar inte i dagboken. De är inte så bra, så du behöver inte lyssna...
Ylva

2020-10-20 @ 09:42:50
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Lisa

Låter som en intressant föreläsning, den hade jag också gärna velat gå på :)
Är mycket intresserad av kulturarv.

Kram

Svar: Det var väldigt intressant! Att vi har ett av 22 världsarv på listan och Sveriges enda är jättestort! Finland försöker få in bastu som ett kulturarv, det blir kul att se om de får. Kram!
Ylva

2020-10-20 @ 11:15:30
URL: http://familjenkaotisk.blogg.se
Postat av: Gunilla

jag tror det är bra att dom lägger in lite hemundervisning, borde fler göra intill höstlovet så det blir en period med lite mindre "möten" :)

Svar: Ja, vi var förberedda och jag hoppas att det funkar bra. Själv hatar jag kameror och mikrofoner och teknikstrul, men som tur är har jag sluppit digitala möten hittills.
Ylva

2020-10-20 @ 19:47:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0