Skogens guld

Jag blir trött på alla svamp- och bärbilder i mitt flöde på instagram och facebook, men har inte lagt ut så många sådana bilder själv så här kommer de! 
 
Det här kommer jag kanske att få ångra att jag avslöjar, men jag tycker att det är roligare att rensa än att plocka svamp. Maken kommer hem med sådana här fynd och jag får vara med och äta så det är ju fantastiskt! 
 
Jag är nog fortfarande lite sjuk, eller också har jag fått världens sämsta kondition av att sitta hemma, för jag blev svettig i ansiktet av att rensa dessa på 45 minuter...
 
Här är även skörd av tomater och chili från våra växthus, som maken också sköter. I Maria ensam, boken jag läser nu, läste jag nyss det här och kände mig lite träffad men hoppas att jag inte kommer att bli så här...; 
 
Fråsseri var nu den enda last de kunde bedriva, sedan ålderdomen gjort dem obekväma för andra nöjen, och deras högsta lust var att äta, att tala om mat, tänka på mat, drömma om mat under de korta tider av dygnet då de inte satt vid ett bord och slevade i sig av soppor eller tuggade stekar med knarrande lösgommar. De såg på naturen med fråssares blickar, på trädgården med ömma tankar på sallad och äppelkaka, på gårdens djur för att drömma om kalvstek och hönsfrikasse´, och sände de någon gång en blick mot den blånande skogen, var det för att sucka efter blåbärskaka och smultronpaj. (Sid.67-68, Maria ensam av Sven Delblanc, 1985)
 
Ur dagboken 900912: Jag har suttit och rensat svamp ett bra tag. Emma ringde när jag höll på med det och tyckte att jag skulle blåvägra. Men jag kunde ta och visa mig lite hjälpsam för en gångs skull.
 
Där ser man; jag tyckte visst inte att det var så kul att rensa svamp för trettio år sedan, men hade redan då slutat att gå i skogen själv. 

Kommentarer
Postat av: Ama de casa

Vilken fin skörd, både från skogen och växthuset :-)
Utdraget ur boken... Jag hakade upp mig så mycket på ordet "fråsseri" så jag fattade inte riktigt vad det stod.

Haha! Du tyckte säkert att det var roligt även för trettio år sen, men då var du inte redo att avslöja det för omgivningen :-D

Svar: Fråsseri störde mig också, men annars har han ett väldigt vackert språk. Jag tycker att jag borde gilla att gå i skogen för det låter ju mysigt, men det är så tråkigt och jag försvinner bara...
Ylva

2020-09-13 @ 09:40:52
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Znogge

Själv plockar jag inte svamp och kommer inte att bidra med en enda bild :D

Svar: Tack, vad skönt! Jag känner många bär- och svampfetischister som dränker mig i bilder!
Ylva

2020-09-13 @ 10:55:50
URL: http://znogge.wordpress.com
Postat av: Gunilla

Jag tycker det är roligt att plocka, men det är helt OK att rensa, bara det inte är föör mycket :)

Svar: När kantarellerna är fina är det ju inte så mycket att rensa, men om de är små och blöta är det jobbigt.
Ylva

2020-09-14 @ 09:55:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0